Големите животни живеят по-дълго: котката живее повече от мишката, мечката - повече от котката. Синият кит - повече от всички останали.

Учените смятат, че това е свързано с начина, по който животните с различни размери използват енергията.

Но в рамките на един вид се случва обратното. Такава зависимост е забелязана при мишките, конете, а според някои изследвания - и при човека. И кучетата не са изключение. Малките породи живеят средно между 12 и 14 години, по-големите 8 - 10, а т. нар. "гиганти" - между 5 и 8.

Според учените причината за това големите кучета да живеят по-кратко е свързана с начина, по който са селектирани от човека и с начина, по който растат.

От раждането до първия си рожден ден немският дог увеличава теглото си стократно. За същото време вълкът нараства 60 пъти, пуделът - 20 пъти, а човекът - само три пъти. Според изследвания, проведени в последните няколко години това ускорено нарастване е свързано със засилена активност на свободните радикали.

Ново изследване, фокусирано изцяло върху кучетата и базиращо се на данни от 74 породи и над 50 000 животни, установява, че големите кучета остаряват по-бързо.

Освен това по-големите кучета са по-предразположени към болести на растежа, костно-мускулни, стомашно-чревни и туморни заболявания. Всичко това е свързано с ускорения растеж.

Това вероятно са лошите последствия от човешката селекция с цел постигане на големи размери за кратко време (в сравнение с хилядолетията естествена еволюционна селекция).

(mentalfloss.com)