Финландски учени създадоха първата ваксина срещу заболяване при пчелите с надеждата да се спре намаляването на популацията на тези насекоми, тъй като то може да предизвика световна хранителна криза, предаде Франс прес.

Пчелите допринасят за опрашването на 90 на сто от основните култури на планетата. През последните няколко години обаче тези насекоми бяха покосени от мистериозно заболяване, известно като синдром на колапса на колониите пчели. За виновници са смятани също паяците, пестицидите, вирусите, гъбите и комбинацията от няколко от тези фактори.

Според данни на ООН, над 40 на сто от опрашващите безгръбначни, включително пчелите и пеперудите, са застрашени от изчезване.

Учени предупредиха, че рязкото намаляване на популацията на пчелите може да доведе до недостиг на храни и до увеличаване на цените им.

Ваксината, разработена от учени от университета в Хелзинки, осигурява на пчелите нужната резистентност в борбата им с тежки микробни заболявания, които са потенциално смъртоносни за опрашващите насекоми.

"Дори увеличаване на популацията на пчелите с 2-3 на сто ще е нещо значимо", заяви ръковидителката на екипа, експертката по насекомите и в областта на имунологията Далиал Фрейтак.

Доскоро се смяташе, че е невъзможно да се ваксинират насекоми, защото не притежават антитела - един от основните механизми, използван от хора и животни в борбата с болестите. През 2014 г. Фрейтак обаче забелязала, че хранените с някои бактерии пеперуди предават имунитета си на потомството си. "Не бях наясно с механизма - поясни тя. - Срещнах Хели Салмела, която извършваше изследвания с медоносни пчели и с протеина вителогенин. Тогава си казах, че въпросният протеин вероятно е свързан с предаване на сигнал от едно поколение на друго."

Фрейтак, Салмела и екипът им създали ваксина срещу американски гнилец, широко разпространено бактериално заболяване при пчелите.