На света съществуват гъби, които имат невероятната способност да контролират времето, пише Telegraph.

Променяйки влажността на въздуха около тях, те създават въздушни течения, които пренасят спорите им и помагат за тяхното разпространение.

Растенията използват най-различни методи, за да пренасят семената си, като сред тях са гравитация, вятър, вода и животни. Гъбите по принцип се считат за пасивни в това отношение, което означава, че те просто изпускат спорите си и се надяват, че вятърът ще ги разнесе.

Но ново изследване показва, че гъбите са способни да разпръсват спорите си на по-широка територия дори когато няма никакъв вятър. Това става като самите те създават свои собствени климатични условия.

Използвайки видео на забързан кадър и различни математически модели, американски учени установиха, че два вида гъби - гъбите от вида Lentinula edodes и Pleurotus ostreatus - изпускат специални пари, които охлаждат въздуха около тях и създават въздушни течения. На свой ред те се превръщат в миниатюрни ветрове, пренасящи спорите по въздух.

"Проучването ни показва, че става въпрос за истински машини, които са много по-сложни, отколкото предполагахме. Те контролират своята локална околна среда и създават ветрове, когато такива няма в природата", посочва професор Емил Дресе от Тринити Колидж в Харфорд, щата Кънектикът. "Оказва се, че гъбите могат да бъдат истински инженери".

Учените вярват, че този или сходен процес може да се наблюдава и при други видове гъби, включително и такива, които пренасят зарази по растенията, животните и дори хората.