Имате ли нужда да си припомните колко невероятни са хората? Вчера, от близо 320 млн. км разстояние, учените от NASA успяха да приземят космически апарат върху въртящ се астероид.

В 01:08 часа на 21 октомври (българско време) сигналът от космическия апарат OSIRIS-RЕx достигна до нашата планета, за да ни увери, че приземяването върху Бену (на по-малко от метър от целта му) е било успешно. 6 секунди по-късно OSIRIS-RЕx отлита успешно. Ако всичко е протекло по план, в рамките на това време неговият механизъм, наречен TAGSAM (Touch-and-Go Sample Acquisition Mechanism), е успял да вземе проба, която впоследствие ще бъде анализирана на Земята.

Вчера видяхме компютърна анимация на приземяването. За щастие обаче, OSIRIS-REx е фотографирал цялото събитие и днес можем да му се насладим в един впечатляващ таймлапс.

Камерата SamCam е правела снимки през 1.25 секунди. Това ще позволи на учените да анализират производителността на космическия апарат.

Видеото по-долу е съставено от 82 снимки, покриващи 5-минутен период от височина около 25 метра до самото кацане. Впоследствие двигателите на OSIRIS-REx изтласкват апарата на 13 метра над Бену.

„При първоначалния контакт изглежда TAGSAM смачква някои от порестите скали под него – казва астрономът Британи Енос от Аризонския университет. – Секунда по-късно космическият апарат изстрелва азотна газова бутилка, която мобилизира значително количество от материала на мястото. Предварителните данни показват, че апаратът е прекарал приблизително 5-6 секунди на повърхността, събирайки материал, и по-голямата част от него е натрупана в рамките на първите 3 секунди.“

Как TAGSAM събира материал? Като го разбутва, а след това – улавя. Екипът се надява, че се е сдобил с най-малко 60 грама астероиден реголит, но ще знаем със сигурност едва след няколко дни.

Пробата е наистина безценна. Учените се надяват да използват нейния химически състав, за да изготвят усъвършенствани стратегии при потенциален сблъсък на астероиди със земята, както и да проучат какви са възможностите за минни дейности на подобни космически обекти.