Венера може и да е отровен ад, поне що се отнася до обитаемост, но нима има друга планета в Слънчевата система, която може да сияе толкова ярко, колкото нея?

Отговорът, разбира се, е „не“.

Венера е планетата с най-висока отражателна способност в системата. Затова често (макар и не съвсем коректно) я наричат Вечерница. И орбитиращият Слънцето „Солър Орбитър“ на Европейската космическа агенция и NASA, който прелетя наскоро край нея, доказва това във впечатляващото видео по-долу.

Източник: ESA/NASA/NRL/SoloHI/Phillip Hess

На 9 август космическата сонда премина на едва 7995 км от повърхността на Венера. По това време тя извърши втората от общо осем планирани гравитационни маневри, за да набере скорост и да увеличи траекторията си с помощта на гравитационния кладенец на планетата.

Същевременно астрономите тестваха инструмента Heliospheric Imager на „Солър Орбитър“ върху Венера, за да проверят дали не може да засече нещо интересно. Това не се случва за първи път – „Солър Паркър“ на NASA и „БепиКоломбо“ на Европейската космическа агенция правят същото, докато извършват гравитационна маневра чрез Венера.

Напоследък планетата привлича все по-често вниманието на учените (например заради скорошната си вулканична активност или странни молекули в атмосферата). Въпреки това само една сонда работи активно около нея – „Акацуки“ на Япония. Ето защо тези близки прелитания ни дават възможност да съберем допълнителни данни за планетата посредством най-различни инструменти.

„Солър Паркър“ например засече повърхностни характеристики през дебелите облаци на планетата – нещо, което никой не бе очаквал да направи, а това отваря потенциално нови врати за наблюдения на планетата.

При друго близко прелитане „Солър Паркър“ засече радио емисии от Венера – първите от три десетилетия насам. Благодарение на това учените могат да научат повече за начините, по които слънчевите цикли се отразяват на атмосферата на планетата.

Ето защо и сега – по време на новото прелитане на „Солър Паркър“ край Венера – учените се надяваха да съберат още интересни данни. За съжаление обаче, както виждате и от видеото, планетата е била твърде блестяща – тя е отразявала приблизително 75 процента от слънчевата светлина, достигаща до нея.

Гледката поне е красива, нали?

През следващите месеци и години “Солър Орбитър“ ще извърши още шест гравитационни маневри чрез Венера. Може би по време на една от тях ще успеем да съберем още информация за планетата? Поне докато NASA не стартира своите две мисии, които ще изучават този извънземен свят далеч по-подробно.