Нов тип квантов компютър доказа, че е същински властелин.

Фотонният квантов компютър Jiuzhang, който използва частици светлина (или фотони), извърши изчисление, което е невъзможно за традиционните компютри. Това постижение, известно като „квантово господство“, е било постигано само веднъж до момента, а именно - през 2019-а от квантовия компютър на Google. Разликата между Jiuzhang и този на Google e, че последният е базиран на суперпроводникови материали, а не на фотони.

„Това е първото независимо потвърждение на твърдението на Google, че квантовото господство е възможно“, казва теоретичният компютърен учен Скот Арънсън от Тексаския университет.

За 200 секунди Jiuzhang, който е кръстен на древен китайски математически текст, може да извърши изчисления, които ще отнемат над полови милиард години за най-бързия неквантов (или класически) компютър.

„В първия момент си казах „Еха!“, казва квантовият физик Фабио Скарино от университета „Сапиенца“ в Рим.

Квантовият компютър Sycamore на Google е базиран на миниатюрни квантови битове, изработени от суперпроводникови материали – те превеждат енергията без съпротивление. За разлика от него Jiuzhang се състои от сложен набор от оптични устройства, които пренасят фотоните. Сред тези устройства откриваме светлинни източници, стотици разделители на лъчи, дузина огледала и 100 детектора на фотони.

Според авторите на Jiuzhang изчислителната мощност на тяхната машина е 10 млрд. пъти по-голяма от тази на Sycamore, a възможностите на тяхната разработкамогат да бъдат приложени в области като машинното обучение и квантовата химия.

Изследването е публикувано в Science.