Дигиталната ера генерира огромно количество информация, която е изключително ценен актив за онези организации, които са в състояние оптимално да интегрират, съхраняват и използват данните.

Човешката цивилизация ще генерира 175 зетабайта данни или на 1 милиард терабайта информация до 2025 г. Допреди две година това число бе само 44 зетабайта. Google, Facebook, Microsoft и Amazon съхраняват най-малко 1 200 петабайта информация или 1,2 милиона терабайта. Това количество вероятно ще расте, след като се очаква 9 от 10 души на възраст 6+ да бъдат дигитално активни до 2030 г. Как тази информация да бъде съхранена и използвана ефективно – отговорите на този въпрос търсеха панелистите в четвъртия дискусионен панел “Dataverse” на технологичната конференция Technovation 2022, която списание “Мениджър” организира.

„Светът е цифров. Ако някой говори за дигитална трансформация, то той е закъснял. Всичко е цифрово - снимки, данни, пари. Смело мога да кажа, че данните и тяхното опазване са петата човешка нужда”, изтъкна Иван Дудин, регионален директор "Продажби", Акронис.

Big Data е бизнес реалност, която трябва бъде систематизирана и анализирана. Така компаниите ще успеят да идентифицират нови възможности, интелигентни бизнес модели, ефективни операции, по-високи печалби и доволни клиенти. Предимствата са:

Намаляване на разходите. Технологии, като облачно-базирани анализи, могат значително да намалят разходите, когато става въпрос за съхранение на големи количества данни.

Оптимални решения. Бързият анализ в комбинация с нови източници на данни помага на бизнеса да анализира информацията незабавно и да взема бързи, информирани решения.

Успешен маркетинг. Възможността да се преценят нуждите и удовлетвореността на клиентите увеличава възможностите на компаниите да разработят и предлагат нови иновативни продукти, които отговарят на търсенето.

„Бизнесът бърза да се дигитализира, но не мисли как оптимално да използва данните и как те могат да бъдат полезни”, е впечатлението на Красимир Кръстев, основател и управител на RPA Consulting. „Растежът е налице, има предлагане, но използването на данни е труден процес, допълва Драгомир Николов, старши директор развойна дейност във VMware – CPBU.  Трябва да сменим фокуса си от machine learning. Колкото и да е популярно машинното обучение, 90% от работата е подготовката на данните. Проблемът е не толкова тяхното количество, а тяхното качество и класифициране. Там лежи големият проблем - как скоростта за генериране на данни е по-висока от нашата възможност да ги разбираме, обработваме и ползваме.

Според едно изследване на Deloitte основните причини, поради които компаниите отлагат внедряването на Big Data са бюджетните ограничения, които не позволяват инвестиции в нова ИТ инфраструктура за обработка на големи количества данни.

Много организации събират и съхраняват данни. Днес те са изправени пред редица изисквания за регулаторен контрол за защита и трябва да гарантират, че те се използват само в съответствие със строго определени правила.

Според участниците в четвъртия панел киберсигурността е голямото предизвикателство пред бизнеса сега. „Компании или бизнеси, които са преживели сериозна кибер атака, са извън бизнеса само след година. Дори рано или късно да успеят да възстановят сървъра, цялата им дейност е под риск и това може да доведе до излизане от пазара”, посочва Боян Янчев, Chief Technology Officer, Lirex – компания, която предлага услуги в областта на информационните и комуникационни технологии. За пример той посочи германският доставчик на автомобили под наем SIXT, чиито офиси в 110 страни станаха жертва на кибер атака. „Кошмарът е сериозен, особено за институции от финансовия сектор, които са особено чувствителни”, обясни Янчев. 

Много компании си мислят, че този проблем не стои пред тях, докато не ги достигне, смятат участниците в панела. Според тях повечето вече осъзнават, че не съществува панацея и е необходимо всеки бизнес  да промени стратегията за съхраняване в Google, Facebook, Microsoft и Amazon. 

„Светлината в тунела дават аутомейшън данните. Въпросът е да ги използваме правилно. Повечето неща се вършат с хора, нищо че създаваме роботи. Разчитаме на човешкия капитал и съветите на партньорите си. Дори и да сме автоматизирани, не сме в състояние да заменим хората. Решенията, които използваме да бъдат генерирани много данни, освобождават човешки ресурс. Въпросът е къде да ги вложим, какво да правим с тях, как да са полезни за нашите клиенти и партньори”, смята Красимир Кръстев. 

Отговорът според специалистите е Zero trust cybersecurity – рамка за сигурност, която изисква всички потребители, независимо дали са в или извън мрежата на организацията, да бъдат удостоверени, оторизирани и непрекъснато валидирани, преди да получат достъп до информация. Приемането ѝ се ускори, като отговор на нарастването на мобилните и отдалечени работни места по време на пандемията и внедряването на облачните услуги.

„Решение има – както при COVID 19 с ваксината. Задължително трябва да се предприемат мерки за защита на данните. Помислете само колко от вас ползват защита в мобилните си устройства, където се съхраняват всички лични данни. Архивирайте и защитавайте”, призова аудиторията Иван Дудин.

Накрая модераторът Борис Гончаров, Chief Strategy Officer на AMATAS, обобщи дебата така: „Имаме данни, имаме идеи и трябва да ги защитаваме”.

Генерален партньор на Technovation 2022 е Nexo.

Основни партньори са Kyndryl БългарияTek ExpertsA1 и Бош Домакински уреди България.

Събитието се провежда и с подкрепата на АлтеркоModisAcronisLirex и Център за компетентност QUASARThe Singleton.

Институционален партньори са BESCO BASSCOMAIBESTБАИТБългарска стопанска камараФренско-Българска търговска и индустриална камараГермано-Българска индустриално-търговска камара

Медийни партньори: БНТdir.bgKaldatadev.bg

Източник: Мениджър Нюз