Изследователи от колумбийски университет са подали патент за формула на добавка на растителна основа, която предпазва мозъка на пчелите от излагането на инсектициди, предаде АФП, позовавайки се на учебното заведение.

Течността е регистрирана в Британската служба за интелектуална собственост.

Добавката обещава да се превърне в "крайъгълен камък за опазването" на 20 000 вида пчели в света според ръководителя на изследването Андре Хосафат Риверос, професор във факултета по природни науки в университета на Росарио, пише БТА. Специалисти от университета на Аризона в САЩ и университета "Хавериана" в Колумбия също са участвали в разработването на формулата на основата на флавоноиди - съединения със "защитни, антиоксидантни и противовъзпалителни свойства при хората", се посочва в направеното изявление.

Обездвижени в миниатюрни жилетки от пластмаса, група пчели са изпили формулата през много фина фуния. Учените са установили, че тези насекоми са по-устойчиви на вредното въздействие на пестицидите, отколкото пчели, на които не е била давана добавката.

Пчелите играят ключова роля в процеса на опрашване, който позволява на растенията да се възпроизвеждат. Тази задача е от съществено значение за оцеляването на много растения и за продоволствената сигурност на хората.

Въпреки това пчелите са сред основните видове насекоми, застрашени от човешката дейност. Мащабното използване на пестициди в селското стопанство е един от основните фактори за тази заплаха.

"След като бъде изложена на тези химикали, пчелата вече не знае къде са цветята, а ако стигне до тях, вече не помни местоположението на кошера и няма достатъчно сили да се движи", обяснява професор Риверос. "Формулата, която разработихме, намалява тези промени при пчелите и другите опрашители", допълва той.

Според колумбийското правителство годишно се губят около 3000 кошера, всеки от които с по около 50 000 пчели, в резултат на употребата на пестициди и по-специално на вредното въздействие на фипронил и имидаклоприд - два невротоксина, често използвани в селското стопанство.

В опит да спре изчезването на пчелите, Колумбийският институт по земеделие (ICA) реши да забрани използването на фипронил от февруари.