Благодарение на нова микроскопична технология учени успяха да създадат детайлна 4-измерна картина на ранното развитие на ембрион на мишка. По този начин буквално можем да видим как се заражда животът – клетка по клетка, пише Science Alert.

Самият факт, че учените могат да видят как органите и тъканите се оформят пред очите им, ще бъде от полза на бъдещи проучвания, свързани с регенерацията на органите. Нещо повече – по всяка вероятност ще можем да реагираме на време на специфични заболявания, възникващи още в утробата на майката.

„За да може да се случи това обаче, първо трябва да разберем как се сформират органите – коментира биологът Кейт Макдол от медицинския институт "Хауърд Хюз". – Трябва да можем да видим какво се случва в един истински ембрион.“

Микроскопът работи по следния начин – супер тънки лазерни лъчи осветяват клетките. Впоследствие камери ги заснемат и следят движенията им в реално време – именно по този начин е създадено уникалното видео по-долу. В него може да видите първите дни от развитието на ембрион на мишка – нещо, което досега учените не са изучавали в подобен детайл. Органите на животинчето се сформират пред очите ни – учените заснемат дори и първите тупкания на сърчицето.

Новата система е толкова добра, че учените могат да я използват, за да предугаждат пътя на индивидуалните клетки – къде отиват, кои гени активират и с какви други клетки се срещат.

Това е шестият подобен микроскоп, който учените създават, и всеки следващ става по-прецизен, способен и полезен. Засега той може да следи единствено ембриони на мишки в специфични лабораторни условия и в рамките на два дни. Техниката обаче има потенциала да бъде подобрена многократно.

Всичко това би могло да помогне на учените да разгадаят мистерията на гаструлацията – как точно бозайниците се развиват от една-единствена клетка в ембрион.

Изследването е публикувано в Cell.