Преди много години на Земята е имало само една форма на живот, която е била последния общ предшественик на всички живи клетки. В един момент той се е разделил на археи и бактерии, две от трите общи форми на живот на нашата планета. Или поне така предполагат учените. Този предшественик вероятно е стоял в хидротермални условия в периода между 3.5 до 3.8 милиарда години и затова никак не е лесно да се разбере как е изглеждал наистина и защо се е разделил. Но за да получат отговори в тази посока група от холандски специалисти са подходили по оригинален начин в лабораторията. Те са създали форма на живот, която поставя под съмнение много от разбиранията на науката до момента за нашия общ предшественик.

В единствен по рода си експеримент, достоен за описание в научно-фантастичен роман, екипът е използвал техниката на т.н. обратно инженерство върху специален микроб, който споделя чертите на бакериите и археите и затова, много вероятно, притежава някои от чертите на самия прародител на клетките. Но и бактериите и арахнеите имат клетъчни мембрани, които са изградени от мастни молекули, наречени фосфолипиди. И една от най-големите разлики между групите е молекулярната структура на тези липиди, която е огледално различна. И именно заради това водещата научна хипотеза досега е била, че предшественикът се е разделил заради нестабилността на своята липидна структура. Новата лабораторна фирма на живот е обединила мембраните на бактериите и арахнеите и се е оказало, че тя въобще не се е разделила, което е подкопало хипотезата сериозно.