Какво е спирулина?

Спирулина се наричат вид синьо-зелени водорасли (фотосинтезиращи бактерии), които растат в сладководните езера, пише фитнес треньорът и консултант по хранене Страхил Иванов в своя блог Fitbg.net.

Спирулина е позната като храна още в древността и е присъствала в менюто на древните ацтеки и други цивилизаии от онова време. А в днешно време става известна като полезна хранителна добавка, след успешното й имплементиране от НАСА като обогатяваща съставка в хранителния режим на астронавтите, по време на космическите мисии.

Ако разгледаме химическия й състав, лесно ще разберем защо се смята за толкова полезна:

Спирулината е отличен източник на редица макро- и микроелементи, включително протеини, есенциални аминокиселини, витамини и незаменими мастни киселини. Спирулината обаче съдържа и няколко други, по-специфични съединения, които учените са изолирали като полезни за нашето здраве. Основното сред тях е фикоцианобилин, който съставлява около 1% от теглото на спирулината. Това съединение има антиоксидантни и противовъзпалителни ефекти върху тялото.

Има 15 различни вида спирулина, но основно внимание се обръща на три от тях (Spirulina platensis, Spirulina maxima и Spirulina fusiformis), заради висока им хранителна стойност и проучените ползи за здравето.

Хранителен състав на спирулината

100 г спирулина съдържат приблизително:

289 kcal | 57 г белтъчини | 24 г въглехидрати | 8 г мазнини

Спирулина като хранителна добавка. Защо се използва?

Както виждаш, спирулината е чудесен неживотински източник на белтъчини (до 70% от теглото й), така че често се използва като протеинова веган храна.

Но освен това, тя съдържа редица витамини и минерали, от които човешкото тяло се нуждае. Сред тях са:

Тези вещества са от изключително значение за нашето здраве и за пълноценното функциониране на тялото ни, макар много хора да не им обръщат голямо значение и да не се интересуват живо от приема им в своя хранителен режим.

Истината е, че без да си ги набавяш в достатъчно количество чрез храната, тялото ти няма от къде да се сдобие с тях, няма да се чувстваш напълно здрав, жизнен и в добро здраве и дори няма да разбереш защо е така…

Интересното за спирулината е, че тя съдържа почти толкова калций, фосфор и магнезий, колкото съдържа и млякото.

А това я прави още по-ценна храна за хора, страдащи от лактозна непоносимост например.