Откриха изгубен град на Александър Македонски след 2000 години

26 септември 2017 г., 13:33
2016

Арехологическите разкопки ще продължат до 2020 г. Снимка: Shutterstock

Археолози откриха древен град, основан по времето на Александър Македонски, след като 2000 години е бил изгубен в пясъците на историята.

Каталга Дарбанд, разположен край река в провинция Сулеймания на Иракски Кюрдистан крие следите от древно укрепено селище и съвсем наскоро в неизследвания досега район започнаха археологически разкопки.

Макар че изследователите още не са датирали с точност находките, смята се, че селището е построено скоро след битката между Александър и Дарий Трети в тогавашна Месопотамия.

Смята се, че на това място е кипяла оживена търговия с вино за нуждите на войската.

„Рано е да се каже, но смятаме, че е бил оживен град по пътя от Ирак към Иран“ – казва археологът Джон Макгинис от Британския музей пред The Times.

Макгинис и екипът му участват заедно с иракските си колеги в програма, която помага да се идентифицират и опазят археологическите богатства, които са под заплаха от унищожение от Ислямска държава.

Любопитно е, че откритията в Калатга Дарбанд са също плод на войната – макар и от съвсем различна епоха на конфликт. Кадри от шпионски сателити на САЩ, част от програмата „Корона“ от времето на Студената война, заснети през 60-те години на 20. век, били разсекретени през 90-те и благодарение на тях учените успели да идентифицират очертанията на предполагаеми антични остнанки.

Войната в региона обаче не позволява на археолозите да изследват отблизо находките до ден днешен. Изследователите проучвали ландшафта с дронове, и открили леки вариации в растежа на посевите, които покриват древния град.

„Дронът дава отлична информация – казва Макгинис. – Досега в месопотамската археология не е правен анализ на следите по посевите. Там където под земята има стени, пшеницата и ечемикът не растат толкова добре, така че има разлики в цвета и размера на културите.“

Изследванията на място досега са разкрили основите на редица големи постройки в земята, включително крепостни стени и каменни преси, които вероятно са използвани за производството на вино или масла.

Открити са също покривни плочки и статуи – фигури, изобразяващи Персефона и Адонис. Екипът смята, че находките датират от първото или второто столетие на новата ера. Монета, открита в града, изобразява владетеля на Партското царство Ород II, управлявал между 57 и 37 г. пр. н. е., което означава, че вероятно градът е просъществувал дълго след времето на Александър.

Очаква се разкопките да продължат до 2020 г., което означава, че има възможности да научим много за вълнуващия изгубен град и неговата история.