Според едно ново проучване е възможно микроорганизмите по езика да играят решаваща роля за диагностициране на сърдечна недостатъчност. Това поне е установил екип от  Европейското дружество по кардиология. В процеса на изследването учените са успели да докажат, че съставът, количеството и доминиращите бактерии в налепа на езика са различни при болните и при здравите хора.

„Езикът на пациентите с хронична сърдечна недостатъчност изглежда по съвършено различен начин от този на здравите хора - обяснява д-р Тянхуей Юан от Университета по китайска медицина в Гуанджоу. – Нормалният език е светлочервен с белезникав налеп. Езикът на пациентите със сърдечна недостатъчност е червеникав с жълт налеп, като външният му вид се променя в зависимост от прогресирането на заболяването“.

В предишно изследване вече било установено, че микроорганизмите по езика могат да се използват за идентифициране на пациенти с рак на панкреаса. Още тогава авторите на  изследването предложили това да послужи за ранна диагностика на този вид рак.

Симптом за сърдечна недостатъчност

Основна причина за това заключение е откритието, че микробиологичният дисбаланс отключва възпаления и болести. А не е тайна, че възпаленията и имунната защита играят съществена роля и при сърдечната недостатъчност.

Китайските учени изследвали състава на микробиома на езика при пациенти с хронична сърдечна недостатъчност и при пациенти без установена такава. В изследването участвали 42 болни и 28 здрави хора в качеството на контролна група, които били тествани редовно. Преди това учените се уверили, че нито един от участниците не страда от някакво заболяване на устната кухина, езика или зъбите, както и че не е боледувал в седмата преди експеримента. Учените вземали образец от микробиома на езика сутринта преди участниците да си измият зъбите или да закусят. По наличието на гена 16S рРНК те определяли дали в образците има бактерии и от кой вид са.

Резултатът: налепите по езика на пациентите със сърдечна недостатъчност съдържали един и същ вид микроорганизми. Микробите по езика на здравите също били едни и същи, но различен тип. Освен това учените забелязали, че при пациентите с прогресираща сърдечна недостатъчност нивото на еубактериите (същинските бактерии) и солобактериите е понижено. Д-р Юан обобщава наблюденията си така: „Нашите резултати недвусмислено показват, че микробите по езика могат да помогнат за ранната диагностика, както и за диагностицирането и проследяването на сърдечната недостатъчност.“ Според изследователския екип е наложително установената връзка между облагането на езика и сърдечната функция да бъде проучена още по-обстойно.