Значението на четенето за децата в различните възрасти
От 6 до 12 месеца: Това е моментът, когато може да предложите на детето първите малки книжки. Те трябва да са здрави и лесни за държане, точно като играчки; с размери и материали, подходящи за тактилно и устно възпитание, както и визуално изследване; и винаги придружени от думи, произнесени на глас, за да бъде преживяването по-пълноценно и да се тренира паметта.
От 12 до 24 месеца: В тази възраст детето ще бъде привлечено от книги с големи цветни илюстрации, в които има фигури с ясни очертания и ясни цветове или анимирани книги с елементи, които могат да се движат с ръка. Важно е да бъдат лесни за разглеждане и с истории, които са лесни за слушане и възприемане, за повтаряне, запаметяване, и които включват различни моменти от деня (събуждане, ядене, къпане, сън, игра), предлагайки времеви препратки. Всичко това действа успокояващо на детето.
Книгата на тази възраст може да бъде предвестник на сетивни преживявания (тактилни, зрителни, слухови), но също така емоционални (изненада, страх) и морални (образователни послания). Хубаво е четенето да се превърне във фиксирана среща, в ритуал дори от няколко минути, който детето да очаква и желае, например: преди следобедната дрямка, след хранене или за лека нощ.
От 3 до 6 години: Децата в тази възраст обичат поредиците с едни и същи герои (обикновено връстници или животни с човешки черти, в които могат да се идентифицират). Приятно им е да участват в различни ситуации, които могат да ги заинтригуват, информират, развълнуват и да им помогнат да преодолеят различни препятствия и страхове. Детето трябва да бъде насърчавано да взаимодейства с историята, като задава въпроси, предлага коментари и решения, модифицира сюжета и доразвива историята.
На 6 години: От 6-годишна възраст детето вече ще може да чете самостоятелно, макар и съвсем лесни за четене книги. Но четенето с възрастния запазва голямата си стойност като незаменим момент на общуване, обсъждане и израстване.
В този период децата се интересуват много от книги, които обясняват чудесата на природата и науката; от познавателни текстове, които ги учат как да направят дадено нещо; до приключенски или фантастични поредици, които им помагат да се справят дори с по-сериозните проблеми. Така постепенно детето свиква да чете и развива любопитство към света, който го заобикаля.
Снимка: Shutterstock
Значението на четенето в детската стая
От 2 до 3 години детето вече няма да се ограничава само до слушане и разглеждане, а ще се научи да свързва изречените думи със знаците на писмеността, като по този начин ще навлезе в магическия свят на писането. В тази възрастова група то ще бъде омагьосано от историите с деца или животни, такива с малко думи и страници, които обаче отговарят на неизчерпаемото му любопитство към света и нещата, и му помагат да решава малките или по-големите проблеми от деня.
Често детето ще иска да прелиства само страниците на книгата, да довърши изречението на приказката, която вече знае наизуст, да посочи картинките и да обясни какво представляват, да държи книгата в ръце и да разказва историята по свой начин. И освен това то ще обича да чете и препрочита една и съща книга по много пъти до степен, когато ще помни отлично началото, развитието и края. Това е отлична тренировка за неговата памет.
След като четенето се превърне в навик, то ще бъде утеха в моментите на очакване или по време на заболяване.
Четенето обаче трябва да е удоволствие, а не задължение. Ако например детето загуби концентрация или просто стане и започне да си играе с нещо, не настоявайте да продължи да ви слуша. Навикът за слушане постепенно ще се формира и ще се увеличи продължителността на вниманието.
Промяната на тона на гласа и ритъма на разказа, преправянето на гласа и използването на характерни за всеки герой мимики, позволяват на детето да разграничава отделните образи и да прелиства страниците, докато чете, участвайки живо в историята.
По материали от Pianeta mamma / Новите родители