За моркова и тоягата като възпитателен подход
Всички искаме детето да се държи добре: да споделя, да поема отговорност, да бъде мило и възпитано с другите.
Но как да го мотивираме да прави всичко това?
Един от начините е като използвате положителни стимули. И всеки път, когато то направи нещо добро и правилно (например, било е мило, проявило е щедрост), е да го възнаградите.
Положителни стимули
Положителното подсилване е, когато насърчавате желаното поведение с награда или похвала. Това увеличава вероятността е в бъдеще то да повтори това поведение.
Подобен подход може да бъде ефективен инструмент за моделираме на поведението..
Похвалата или наградата за добро поведение го мотивира да продължи да прави същото.
Изследванията показват, че когато искаме да променим поведението на детето, положителното подсилване работи много по-добре и по-ефективно от наказанието,
Как да действаме
Много педагози прилагат насърчителна награда – дават златна звезда (или друга значка) за добри резултати в училище.
Обикновено този метод се използва в началните класове. Но и устната похвала или признание, че работата е добре свършена, също може да даде положителен резултат.
Ако детето ви е било мило или внимателно, можете да стимулирате и затвърдите това поведение, като му кажете, че се гордеете с него.
Има и отрицателно подсилване
Вие насърчавате желаното поведение на детето като премахвате негативните стимули от живота му. Например, ако се е представило добре в училище, му позволявате тази седмица да не върши домакинска работа или друго задължение, което е досадно.
Отрицателното подсилване не е наказание, не е порицание.
Може ли положителното стимулиране да има лоши последици?
Проблемът е, че понякога то може да увеличи вероятността от нежелано поведение. Например, когато детето иска да привлече вниманието на родител, който говори по телефона, то започва да се държи лошо и продължава, докато не му се обърне внимание. В този случай вниманието на родителите може да послужи като подсилване на лошото поведение.
Доста често ние несъзнателно затвърждаваме поведение, което не харесваме, просто защото сме твърде уморени, ако не разбираме напълно какво се случва или просто искаме да утешим хлапето. Например, ако едно детето направи сцена в магазина, защото иска бонбони, вие му ги купувате. Тогава детето получава положителна подкрепа, но за лошото си поведение.
Продължава на страницата на Новите родители













