Учени от Университета в Пенсилвания установиха, че броят на децата, които жените раждат, може да окаже пряко влияние върху скоростта, с която тялото им остаравя физически. Едно от потенциалните обяснения за това е наличието или липсата на яйчникови хормони при жени след менопаузата.

„Откритията ни показват, че бременността и раждането могат да допринесат за промяната и нарушаването на регулацията на няколко различни физиологични системи, които могат да повлияят на стареенето, след като жената вече е в постменопауза“, казва Талия Ширази, докторант по биологична антропология в Пенсилвания. „Това е в съответствие с метаболитните, имунологичните и ендокринологичните промени, които се случват в тялото по време на бременност и кърмене, както и с различните рискове от заболявания, свързани с бременността и репродуктивните инвестиции в по-общ план.“

Авторите на изследването казват, че бременността и кърменето изискват голямо количество енергия, допълва БГНЕС. Това може да повлияе на няколко от функциите на тялото, включително на имунната система, метаболизма и кръвното налягане. Жените, които раждат повече, също са по-склонни да умрат от диабет, високо кръвно налягане, бъбречни и други заболявания.

„Смятаме, че се случва нещо, "някакъв вид споразумение" между стареенето и възпроизводството“, обяснява Ширази. „Това има смисъл от гледна точка на еволюционната биология, защото ако изразходвате енергия по време на бременност и кърмене, вероятно няма да имате толкова енергия, която да отделите за неща като физиологична поддръжка и защита.“

Проучването изследва 4 418 участнички в Национално проучване за здравни и хранителни изследвания на Центровете за контрол и превенция на заболяванията.

Изследователите от щата Пенсилвания измерват стареенето според девет биомаркера. Биологичните показатели разглеждат метаболитното здраве, бъбречната и чернодробната функция, нарушенията на кръвните клетки, имунната функция и възпаленията. Резултатите разкриват връзка между броя на ражданията и биологичното стареене.

Източник: Study Finds