Днешните деца са съвсем различни от родените преди 3 г., защото и действителността е съвсем различна, твърди Ива Александрова

Тя е работила в своя логопедичен кабинет в София в продължение на 10 години, но след раждането на дъщеричката ѝ София преди 2 години и 4 месеца, решава със съпруга си да се изселят от столицата. Така семейството ѝ се радва на живота на чисто, красиво и спокойно място, тя дава консултации онлайн и пише – в сайта, на който е съосновател - logopedia.bg и за всички, които се лутат, изгубени в родителството. В резултат излезе първата ѝ книга „Умно бебе – пътеводител за ранното детско развитие“.

Снимка: личен архив

Книгата е събрала нейния и майчински, и професионален опит.

Какво точно причинява проблемите с ранното детско развитие при сегашните 3-годишни, Ива?

Почти всички деца, с които съм работила в последните няколко години, са на възраст между 2 и 3 г. и не говорят. Някои изобщо, други казват по няколко думи. Рискови фактори за забавяне на говорното развитие са: редовното и продължително гледане на телевизия, изобщо ранното предлагане на технологиите, стреса, предизвикан от липсата на спонтанна и свободна игра и излагането на вредни вещества по време на бременността на майката. Защото ранното детско развитие започва от бременността.

Как замърсяването на околната среда влияе на говора?

Многократно завишените концентрации на вредни вещества във въздуха може да бъдат особено опасни за бременните в големите градове. Пренаталното излагане на вредни вещества от въздуха във висока концентрация влияе върху появата на редица нарушения в детското развитие, свързани със саморегулацията, като синдром на хиперактивност и дефицит на вниманието.

Цитирам резултати от изследване на трима лекари от Колумбийския университет и Центъра за екологично здраве в САЩ сред 462 майки и деца, което съм използвала и в книгата си. Но е важно да изтъкна, че проблемът се наблюдава в последното десетилетие в световен мащаб, не само у нас.

За разлика от храненето, върху което все пак имаме контрол, няма как да спрем да дишаме, за да не увредим детето си. Затова чистият въздух и опазването на околната среда са важни за нашето бъдеще и това на децата ни.

Казваш още, че технологиите са другото голямо зло, а за своите пациенти употребяваш термина „телевизионни деца“. Какво имаш предвид?

В книгата съм споделила една история, която отговаря на този въпрос:

Консултирах 3-годишно дете, което по никакъв начин не влизаше в контакт с хората наоколо и не реагираше на реч. Родителите не ми съобщиха за нищо, което да наведе на мисълта за грешки в отглеждането. След като направихме всички необходими медицински изследвания, се оказа, че физиологично на детето му няма нищо, а неврологът беше препоръчал да направят изследване за аутизъм. Аз също обмислях да ги насоча към детски психиатър. И тогава се случи чудо – в стаята до нас започна час по английски език и когато чу първите звуци на детска английска песничка, детето се оживи, започна да пляска с ръце и да изразява бурна радост. Започнах да говоря  с него на английски, и се оказа, че детето чудесно ме разбира. Това, което не знаеше, беше български. 

После стана ясно, че детето е отгледано от Baby TV още след раждането. Всеки ден, по цял ден. Майка му не беше сметнала за важно да ми сподели, че детето ѝ живее пред телевизора. Когато ѝ казах, че е необходимо да изключи всички устройства, ме погледна с негодувание и ми каза: „Ама той се сърди и плаче, той просто е аутист!“ А детето не беше…

Но понякога родителите на детето са от различни националности и говоренето на два езика е нормално в семейството.

Има разлика между това, което наричаме естествени билингви, и ранното чуждоезиково обучение. Когато в семейството на детето общуват на два различни езика, за него е естествено да усвои и двата, но при ранното изучаване на чужд език, преди детето да овладее родния си език, нещата не се случват точно така.

Вижте целия текст на страниците на Новите родители.