Чудесно, но защо не получи шестица
Родители, баби и дядовци мечтаят детето да получава само отлични оценки. Какво стои зад желанието за шестици? Доколко помага да се разбере как точно учи детето? И как трябва да реагира родителят на „задоволителна“ оценка? На тези въпроси дава отговор преподавателката Александра Пчелинцева, методист в образователната платформа Uchi.ru.
„6“ като културен символ
Защо шестицата е толкова важна за родителите
Оценките са част от нашата култура.
„Шестицата“ исторически се е превърнала в символ на „добро и прилежно дете“, така че успехът в училище често се възприема като оценка за родителския труд.
Някои възрастни възприемат лошите резултати на децата като собствено поражение, защото инвестират много усилия, време и емоции в тяхното развитие.
Спомнете си ученическите си години. Много от нас се стремяха да получават отлични оценки, за да угодят на родителите си. Този модел на поведение се е вкоренил в съзнанието ни и сега несъзнателно го проектираме върху децата си. Искрено искаме да ги видим успешни, а отличниците изглеждат най-яркото доказателство за това.
Оценките са важни и необходими – те са обратна връзка. С правилния подход те помагат на детето да си поставя цели, да проследява резултатите, да развива умения за самодисциплина и да поема отговорност.
За много семейства това е ясна и позната система, която осигурява подкрепа в образователния процес. Освен това, училищните оценки са един от начините за подготовка за живота на възрастния, който също има свои собствени форми на оценяване: проекти, срокове, цели.
Но когато оценяването се превърне в самоцел, оснвното - интересът, разбирането и вътрешната мотивация, остават избледнява на заден план.. Вместо интерес се появява страх от допускане на грешка и всяко отклонение от отличната оценка се възприема като провал.
Защо шестицата не означава знание
Оценката е само част от картината. Тя може да зависи не само от знанията, но и от много външни фактори: формата на заданието, състоянието на детето в момента на изпита, нивото на стрес или дори от стила на преподаване. Следователно, една и съща оценка може да означава различни неща.
Един ученик се справя добре с тест, защото е запомнил материала. Но дали ще запази тези знания за дълго, не винаги е очевидно.
Друг внимателно е изучавал темата, но поради тревожност или умора не е успял да покаже резултат, съответстващ на неговото ниво.
В такива случаи оценката не отразява усилията или дълбочината на разбиране, въпреки че детето е работило сериозно.
Понякога високата оценка е резултат от внимателно изпълнение на познат модел. И обратно, търсенето на нестандартно решение може да доведе до грешка и по-нисък резултат. Това не прави оценяването „неработещ“ инструмент, но показва, че има ограничения: то не винаги обхваща процеса, напредъка и разбирането на проблема.
Какво се крие зад желанието за 6
В идеалния случай желанието за добри оценки трябва да се ражда от вътрешна мотивация - важно е детето да вижда напредъка си, да разбира, че е изпълнило задачата и е преодоляло трудностите. В този случай отличната оценка се превръща в потвърждение за собствените му усилия.
Подкрепата и вниманието от страна на възрастните са важни, но не като условие за любов, а като начин за укрепване на самочувствието на детето и подчертаване на ценността на самия учебен процес.
Но ако родителите прекомерно се фокусират върху оценките, мотивацията на детето може да се измести към страх. То ще се страхува, че няма да оправдае очакванията, да не бъде наказано, да загуби обичайните си „придобивки“ - телефон или свободно време с приятели.
В такива случаи желанието за отлични оценки не е свързано с интерес към ученето, а с тревожност. Постепенно това подкопава вътрешната мотивация и превръща ученето в изпълнение на изисквания, наложени от друг.
Понякога нуждата от безупречно академично представяне идва не от самото дете, а от родителя. Защото той иска да му осигури сигурно бъдеще, добра професия и реализация в живота.
„Подобна изтощителна надпревара за оценки може да се превърне в първата стъпка към емоционално прегаряне както за детето, така и за родителя. Невъзможно е винаги да си успешен и да получаваш само отлични оценки. Блестящото академично представяне не винаги гарантира безусловен успех. Понякога то идва на твърде висока цена и задачата на възрастните е да забележат това навреме“, казва експертът.
Как да реагираме на лошите оценки четете на страницата на Новите родители