Да учим децата на възраст малко преди училище на разни неща за парите може да звучи като лудост, но дори основни идеи по темата могат да бъдат усвоени по това време. Изследователи откриха, че ако отрано възпитаме децата на правилно отношение към парите, ще намалим значително шанса да станат изявени материалисти, както и ще ги накараме да се чувстват в бъдеще финансово отговорни. Ето няколко идеи с какви уроци да започнете:

1. Парите се използват, за да се купуват с тях неща

Да си играят с въображаеми пари е често забавно за децата, но те трябва да осъзнаят, че на практика парите се използват, за да купуваме с тях неща, от които имаме нужда. Един от начините да ги научите на този урок е, като ги накарате да плащат за продуктите в магазина. Ако малкото иска сладолед – ок, дайте му точно приготвени пари, за да си го плати. Малко по-късно ще дойде време да обясните и какво е ресто, но по-добре изчакайте за този урок.

2) Монетите и банкнотите имат стойност

Те със сигурност не разбират разликата между 5 и 50 стотинки, когато са 5-годишни, но тази ранна възраст е чудесно време да започнете да ги учите на това. Например, когато отивате да купите хляб (който да речем струва 1,25 лв.), пребройте заедно с колко монети става това. Когато усвоите, че хлябът е равен на 6 монети от 20 стотинки и 1 от 5 ст., е дошло време да покажете, че може да си купите хляб и с 2 монети от 50 ст., 2 от 10 ст. и 1 от 5 ст.

3) Отложено купуване

Да не се поддадете на настояването на детето, което иска да му се купи бисквитка ВЕДНАГА, а това е точно преди вечеря, е не само добро родителство, но също и му дава урок, който ще му послужи по-късно във финансов план. Да научиш детето, че е възможно да се изчака, за да получи нещо, което иска сега, е ценно. Дълговете са световен проблем и по-голяма част от тях се дължат на факта, че хората харчат повече, отколкото получават, защото искат нещо веднага, без да мислят за последствията.

4) Трябва да работим, за да имаме пари

На тази възраст може да представите на детето концепцията, че работата и парите са свързани. Да обясните как това, което мама и тати вършат, помага да се плати за всичко, което то притежава, е добро начало. Да заведете детето в офиса си или да говорите за това как полицаят, пожарникарят и продавачката работят, срещу което получават пари, също е добра образователна възможност.

5) Има разлика между нещо, което искаме и нещо, от което имаме нужда

Децата са устроени да мислят, че всичко, което искат, е това, от което имат нужда. Сега е моментът да обясните, че някои неща (храна, къща, дрехи) са необходимост, а други са пожелателни (сладкиши, играчки и още дрехи). Може да започнете да вмъквате „имаме нужда“ и „искаме (бихме могли) да имаме“ в разговори с децата, за да започнат да правят разликата.

6) Понякога най-забавните неща в живота не струват пари

Да отидем в лунапарк или на кино струва пари. Да играем с приятели в парка е безплатно. Да рисуваме вкъщи – също. И пак е хубаво, дори повече. Да накарате детето да осъзнае, че не е задължително да плащаме за забавления, е добър урок.

Новите родители.