Пристига имейл, който ви призовава да изнесете презентация пред важни представители на бизнеса. Представянето ви е от значение, защото те са потенциални клиенти. Вие обаче се паникьосвате. Имате много да споделите и идеите ви са креативни, но се притеснявате. Не се чувствате комфортно да говорите пред публика, пише Мениджър Нюз.

Имате ли такъв проблем?

Вероятно сте интроверт. И не само вие. Според американския Институт за национално умствено здраве например, 74% от пълнолетните хора в САЩ страдат от силна тревога преди публично говорене.

Какво може да сторите, за да се овладеете? Кен Линднър, изпълнителен директор на агенцията за телевизионни таланти от Лос Анджелис Ken Lindner & Associates, Inc., дава няколко съвета. Той е автор и на книга по темата с атрактивното заглавие „Убий емоциите си“. Ето какво казва:

Направете си план. Страхът може да ви парализира. Като имате предварително изготвена стратегия, ще си помогнете да го неутрализирате. Ако се страхувате от последствия като това да бъдете унижени или да паднете на сцената, създавате негативна енергия. Вместо лошото, си представяйте нещо добро, например по какъв начин срещата ще премине приятно за вас. Не визуализирайте негативни изходи, не си припомняйте минали разочарования, а си представете как правите страхотна реч, която се приветства от публиката. И как от нея произлизат най-различни позитиви. Сред краткосрочните ползи от хубавите речи се включват вдъхновяване и образоване на публиката, а сред дългосрочните – още покани за подобни събития, изграждане на имидж на експерт в професионалното ви поле и възможности за работа за компанията ви.

Опознайте средата. Проверете как изглежда мястото на презентацията преди срещата. Сдобийте се с чувство за размер и обстановка. Възможен вариант да се почувствате по-добре е, ако поканите по време на самото събитие хора, които са ви близки, и те присъстват в публиката.

Изучете материала си. Вие сте експертът, всичко е в ръцете ви. Трябва да знаете за темата повече, отколкото аудиторията си, да й кажете нещо ново и любопитно. Хората обичат да ги забавляват с презентации. Да задават въпроси. Ако се види, че говорите за нещо, което познавате и за което работите със страст, чувството ви ще резонира в публиката.

Бъдете автентични. Един от клиентите на Линдър е водещият от предаването „Today” на NBC Мат Лауър. Линдър казва за Лауър, че той е харесван, защото е „топъл, може да се смее и има чувство за самоирония“. Лауър не е сценариен човек, в смисъл да е напълно режисиран като поведение. Той е самият себе си. Разговаря с хора всеки ден и показва личността си. Други американски водещи, които се справят добре в това отношение, са Опра Уинфри и Кейти Коурик. Съветът, изведен от техния успех е: бъдете истински, бъдете себе си. За да го направите, използвайте лесна техника – направете логичен ред на съобщението си – начало, среда и край, и измислете стъпки да стигнете до края на отправянето му, като през цялото време се държите добронамерено и естествено.

Познавайте публиката. Добрият оратор знае пред кого е застанал и пригажда съобщението си към него. Само ако речта отговаря на аудиторията, тя ще има смисъл.

От сп. Entrepreneur