Медитация: Минималната доза, която работи

21 април 2017 г., 15:59
513

Shutterstock

Изненадващо малко количество медитация може да помогне и на най-неопитните в практиката. Само 75 минути, разпределени в три дни могат да намалят психологическата реакция към стресиращи събития.

Проучване установява, че кратката медитация е най-полезна за хората, които като цяло рядко обръщат внимание на изживяването в настоящия момент. Последната способност е ключова за медитативната практика.

„Все повече хора съобщават, че използват практики от медитацията за намаляване на стреса, но знаем твърде малко за това колко точно е нужно за тази цел и за благоприятен ефект върху здравето“ – казва Дж. Дейвид Кресуел, водещият автор на изследването.

Много предишни изследвания се изучавали ефектите от 8 или 10-седмични курсове: продължителност, която много хора не могат да си позволят.

За целите на това изследване 66 участници получават три 25-минутни тренировъчни сесии по медитация в три последователни дни.

В контролната група половината участници анализират поетични произведения, за да подобрят способностите си за решаване на проблеми.

В медитиращата група половината участници получават обучение за основите на медитацията: как да задържиш вниманието върху дъха си, как да се концентрираш и да присъстваш в настоящия момент.

След кратките тренировъчни сесии хората е трябвало да изнасят трудна реч пред непознати и да решават математически задачи пред строга комисия от оценяващи.

След приключването на тези задачи те трябва да отговорят колко стресирани са били по време на тестовете и да дадат проба от слюнката си за измерване на нивата на кортизол, „хормонът на стреса“.

Хората в медитиращата група докладват по-малко стрес, но нивата им на кортизол са по-високи.

Учените смятат, че това отразява един двоен ефект от медитацията: не само, че тя кара хората да изпитват по-малко стрес, но помага за по-активно справяне и по-голяма ангажираност със задачата, поради което и нивата на кортизол са по-високи.

„Когато първоначално се учите да практикувате медитация, трябва да работите когнитивно - особено по време на стресираща задача.

Тези активни познавателни усилия могат да ви накарат да чувствате задачата като по-малко стресираща, но физиологичната цена за това може да е отделянето на повече кортизол.“

Източник: PsyBlog

 

Ключови думи:
Коментари