Мащабно проучване, публикувано в сряда, показва, че всяка десета майка, която ражда преждевременно в САЩ, е била излагана на въздействието на химикали в изключително разпространени пластмасови продукти.

Химикалите, наречени фталати, се използват за омекотяване на пластмасата и могат да бъдат открити в хиляди потребителски стоки, включително пластмасови контейнери и опаковки, козметични продукти и играчки.

От десетилетия е известно, че фталатите са "хормонални разрушители", които засягат ендокринната система на човека и са били свързвани със затлъстяването, сърдечните заболявания, някои видове рак и проблеми с плодовитостта.

Тъй като въздействат върху хормоните, тези химикали "могат да предизвикат ранно раждане и преждевременно раждане", заяви пред АФП водещият автор на изследването Леонардо Трасанде от здравния център Langone към Нюйоркския университет.

След като анализират нивото на фталатите в урината на повече от 5000 бременни жени в САЩ, изследователите успяват да проучат как излагането на тези химикали би могло да повлияе на ранното раждане на бебетата.

Според проучването в The Lancet Planetary Health при 10-те процента майки с най-високи нива на фталати рискът да родят преди 37-ата седмица е бил с 50 процента по-висок в сравнение с 10-те процента с най-ниски нива.

Според учените само през 2018 г. близо 56 600 преждевременни раждания биха могли да бъдат свързани с експозиция на фталати, което представлява около 10% от преждевременните раждания в страната през тази година.

Бебетата, родени преждевременно или с по-ниско тегло, обикновено имат повече здравословни проблеми на по-късен етап от живота си.

Изследователите изчисляват, че произтичащите от експозицията на фталати медицински и социални разходи за преждевременните раждания в САЩ са между 1,6 и 8,1 млрд. долара.

Въпреки че проучването е проведено в САЩ, Трасанде заявява, че фталатите са толкова широко разпространени, че пет до десет процента от преждевременните раждания в повечето други страни вероятно могат да бъдат свързани с тези химикали.

Как да избягваме фталатите

Той изчислява, че повече от три четвърти от излагането на фталати се дължи на пластмасата.

Трасанде заявява, че ползите от пластмасата за обществото трябва да бъдат претеглени спрямо вредите от нея, и призовава за сключване на глобален договор за драстично намаляване на производството на пластмаса.

"Хората, които произвеждат пластмаса, не плащат за последиците за здравето. Те не се грижат за тези преждевременно родени бебета", казва той.

С нарастването на осведомеността относно потенциалната заплаха, която представлява широко разпространеният фталат DEHP, някои компании за пластмаса се опитват да го заменят с други съединения от химическата група.

"Това, което е още по-плашещо" в новото проучване, е, че тези "заместващи фталати са свързани с още по-силни ефекти от DEHP", казва Тразанде.

Той призова фталатите да се регулират като група, а не да се съсредоточават върху конкретни съединения.

Стефани Ейк, изследовател на репродуктивното здраве в Калифорнийския университет в Сан Франциско, която не е участвала в проучването, заявява, че изследването не може да докаже категорично, че преждевременните раждания са пряко причинени от фталатите.

Но вече има "огромен брой наблюдателни проучвания, които подкрепят тази хипотеза", казва тя пред АФП.

За да се избегне излагането на фталати, Ейк съветва хората да ядат по-малко храна, опакована в пластмаса, и да избягват продукти за лична хигиена, които съдържат фталати.

Трасанде предупреждава, че поставянето на пластмасови съдове в микровълнови печки или съдомиялни машини може да извлече фталатите и да ги пренесе в храната ни.