Фаталните грешки на интервю за работа

08 септември 2018 г., 16:20
3068

Potstock / Shutterstock

Интервюто за работа е златният шанс за всеки кандидат да направи убийствено първо впечатление и да докаже на служителя от отдел „Човешки ресурси”, че няма друг като него за поста.

Но понякога притеснението надделява – или просто ни липсва предварителна подготовка – и демонстрираме поведение, което обезценява нашите качества и ни кара да изглеждаме безотговорни или неквалифицирани.

„През последните 12 месеца съм провела над 200 интервюта за работа”, казва Лиз Весел, главен изпълнителен директор и съосновател на WayUp, уебсайт, който над 200 000 колежани използват в желанието си да намерят работа в компании като MicrosoftUberNew York TimesDisney и Google.

„Дори най-умните и опитни млади хора се затрудняват при спазването на добрите практики по време на интервю.”

Весел смята, че допускането на следните пагубни грешки съсипва първото впечатление, което кандидатите правят, и прави така, че да изглеждат наистина некомпетентни:

1. Обясняват колко нервни са

Може да смятате, че сте омилостовите комисията като признаете колко много се притеснявате, казва Весел, но истината е, че този вид искреност не изглежда никак добре. „Работодателите очакват да се държите зряло, да сте спокойни под напрежение и да се справяте с най-различни стресови ситуации, с които може да се сблъскате на работното място. Приказките за притеснение и съпровождащото ги търсене на съжаление изпращат послание, че не сте готови за истинската офис атмосфера.”

2. Не правят предварително проучване на компанията

„Веднъж един кандидат влезе в стаята и ме попита дали аз съм офис администраторката”, разказва Весел. „Много лошо начало!”

Готвейки се за интервю, трябва да проучите задълбочено всичко възможно за компанията, нейните лидери и човека, с когото ви предстои да говорите, обяснява Весел. „Работодателите искат да видят, че сте си написали домашното и че се интересувате от организацията и нейните проблеми.”

Напълно приемливо е да задавате въпроси, смята тя, но не и такива, чийто отговор вече знаете или можете да разберете след бърза справка с Google.

„Добрата подготовка ще ви помогне да зададете смислени въпроси и да се отличите от другите кандидати”, казва Весел.

3. Отговарят на въпроси, без да дават разяснение

Интервюиращият не търси едносричен отговор, а истории за това, как сте обогатили с личен принос предишните компании, в които сте работили. „Затова когато стане въпрос за ролята ви на президент на университетски клуб или на стажант в стартираща компания, не отвръщайте с, ‘Да, беше забавно.’ Това е вашият шанс да блеснете!”

Разкажете за уроците, които сте научили, за трудностите, с които сте се справяли, и как сте допринесли за успеха на организацията.

4. Не задават въпроси на интервюиращия или се държат сякаш той вече е дал отговор

В края на почти всяко интервю служителят от „Човешки ресурси” пита дали вие нямате някакви въпроси.

„Може да смятате това за формалност, но не е”, казва Весел. „Липсата на въпрос/и говори за незаинтересованост или дори за неумение да мислите на момента.”

Добрата новина е, че с малко предварителна подготовка можете да блеснете много лесно, смята тя. „Явете се на интервюто с три въпроса, на които интервюиращият със сигурност няма да отговори по време на разговора. Вместо да задавате баналните ‘Как протича един Ваш работен ден?’, опитайте с ‘Кой е най-трудният аспект от работата Ви?’ или ‘Според Вас кои са областите, върху които трябва да се поработи повече?’”

Весел напомня, че задаването на въпроси помага да превърнете интервюто от „печене на шиш” във вдъхновяващ разговор.

За щастие, тези лоши навици могат лесно да бъдат избегнати.

Прочетете целия текст в Мениджър Нюз.

Ключови думи:
Коментари