Човекът, който направи пари от максимата „Времето е пари!”
Kакто милиони други хора по света Джошуа Липинер знае добре максимата, че времето е пари. Затова, всяка сутрин щом се събуди, той започва да мисли как да помогне на хората да пестят време. И заедно с тази благородна мисия, заработва пари. Но в началото и на първо място до ден днешен си остава страстта към оптимизирането на всяко поле на изява на неефективността. „Това е необятна територия, на хората за толкова много неща не им достига време”, казва Липинер.
Първите стъпки в битката с неефективността той направил още в гимназията, когато разработил собствена програма за подготовка за постъпване в колеж. Когато станал на 20 г. Липинер създал бърз и удобен сайт за намиране на евтини самолетни билети, след като преди това не успял да намери достатъчно удобно организирани данни по този въпрос в мрежата.
Липинер основал първата си компания през 1998 г., няколко месеца след като завършил университета в щата Пенсилвания със специалност „Математика”. Още докато приключвал дипломирането си, той получил предложение за работа от фирмата Anderson Consulting, с уговорката, че договорът му за наемане ще влезе в сила 5 месеца след получаване на дипломата.
За да не бездейства дотогава, Липинер приел временно предложение за работа в маркетинговата фирма CLT. Точно там, той бързо открил, че на бизнесмените и предприемачите страшно им липсва ефективен инструмент за изучаване на пазарите. Липинер отделил две седмици за изучаване на проблема в детайли и създал бизнес план за нова система, която да измерва удовлетвореността на потребителите. Впоследствие тя става известна като cPulse. Липинер създал този бизнес като подразделение в портфолиото на CLT и се отказал от работата в Anderson Consulting.
По-късно CLT продала cPulse, а 25% акции, които държал Липинер му донесли по негово собствено признание първите стотици хиляди долари.
След известно време Липинер се озовал на директорски пост в компания за онлайн търговия. Но не заразял търсенето на „неефективности”, които да поправи. Така му хрумнала идеята за интернет търсачката за евтини самолетни билети. Тогава започнал да бомбардира с електронни писма десетки собственици на подходящи адреси в мрежата с молба да му продадат домейн или да приемат партньорство от негова страна.
Сред многобройните откази, които получил, бил и този на собственик на сайта Lowfares.com на Бахамите. Вместо да се обезсърчи, Липинер веднага си направил сметката, че скоро му предстои почивка на островите и повторил молбата си – този път за лична среща. Там се наложило четири дни да увещава собственика на сайта, докато накрая постигнал своето – платил десетки хиляди долара, но вече притежавал Lowfares. com.
Отначало сайтът само пренасочвал посетителите към други сайтове, продаващи билети, а Липинер получавал между 8 и 12 долара за всяко продадено място. Така започнал месечно да печели по $10 000-12 000. И този успех само го амбицирал още повече. Напуснал работа и преработил изцяло сайта си, като го превърнал в сервис за сравнение на цените на билетите. Променил и бизнес модела си на печалба: вместо фиксирата ставка за всеки купен билен, Lowfares.com започнал да получава по по $0,2-0,3 за всяко пренасочване към сайт на търговец. Така за три години печалбата му нараснала пет пъти. През 2007 г. той продал сайта за няколко милиона долара.
По материали от чуждия печат