Ако някога сте си мечтали да скочите в черна дупка, но идеята тялото ви да се разпадне на плазма не ви се струва привлекателна, NASA има решение. Потопете се в тази нова невероятна 360° визуализация, която показва как биха изглеждали нещата, ако обиколите този космически обект, а след това пресечете хоризонта на събитията.

Хоризонтът на събитията на черната дупка е точката (е, по-скоро повърхността), от която няма връщане назад. Областта разделя обекта от останалата част на Вселената. След като нещо премине този праг, нищо - дори светлината - не може да избегне гравитационното привличане на черната дупка. С помощта на суперкомпютър на NASA вече можем да видим какво би се случило, ако летим около нея и след това – пропаднем в сърцевината ѝ.

„Хората често питат за това и симулирането на тези трудни за представяне процеси ми помага да свържа математиката на относителността с реалните последици в реалната вселена“, казва в изявление астрофизикът Джереми Шнитман от Центъра за космически полети „Годард“ на NASA, който е създал визуализациите.

„Затова симулирах два различни сценария - един, при който камерата – заместваща смелия астронавт - просто се разминава с хоризонта на събитията и се връща обратно, и един, при който той пресича границата и предопределя съдбата си.“

Въпросната черна дупка е подобна на Sagittarius A* - свръхмасивният обект в центъра на Млечния път. Тя тежи 4,3 милиона пъти повече от масата на нашето Слънце и има хоризонт на събитията с диаметър 25 милиона километра. На визуализацията се движите по-бързо от светлината, като преди да я доближите, се намирате на 640 милиона километра от нея. И имате късмет, че е свръхмасивна.

„Ако имате избор, бихте искали да попаднете в свръхмасивна черна дупка“, обяснява Шнитман. „Черните дупки със звездна маса, които съдържат до около 30 слънчеви маси, притежават много по-малък хоризонт на събитията и по-силни приливни сили, които могат да разкъсат приближаващите се обекти, преди да стигнат до хоризонта.“

В тази втора симулация камерата се приближава и пада към свръхмасивната черна дупка, преди да успее да избяга.

Ако действително летите около черната дупка, вашето усещане за време също ще се промени. Такъв обект би ви направил по-млади, тъй като времето би се забавило поради скоростта ви и неговата гравитация. От гледна точка на далечен наблюдател никога не би изглеждало, че пресичате хоризонта, въпреки че го правите. Ако пътувахте само по орбита, щяхте да се върнете по-млади. При тази визуализация щяхте да сте с 36 минути по-млади от някой, който е останал на началната си позиция.

„Тази ситуация може да бъде още по-екстремна“, отбеляза Шнитман. „Ако черната дупка се върти бързо, като тази, показана във филма „Интерстелар“ от 2014 г., тя би се върнала с много години по-млада от своите съратници.“

Черните дупки са забележитлени и много сложни обекти, така че визуализации като тези ни помагат да вдъхнем живот на някои от техните особености.