По принцип салатата е полезна, така че отглеждането на пресни зеленчуци в орбита, които да поддържат доброто здраве на космическите пътешественици, изглежда като прекрасна идея, нали? Е, не съвсем. Ново изследване показва, че колкото и хранителна да е салатата в космоса, тя може да представлява риск за астронавтите.

Проблемът е, че отглеждането на листни зеленчуци като маруля и спанак в космоса може да бъде съпроводено от бактерии. Поне това твърди ново проучване на екип от Университета на Делауеър. При тестове на растения, отглеждани в симулирана микрогравитация, е установено, че те всъщност са по-податливи от обикновено на патогена Salmonella enterica.

Знаем, че Международната космическа станция (МКС) е дом на много агресивни бактерии и гъбички и ако тези космически микроби заразят екипажа с широко разпространено заболяване, животът на хората ще бъде изложен на риск.

Изследователите разглеждат взаимодействието между бактериите и устиците на растенията. (Totsline et al., Scientific Reports, 2024)

"Не искате цялата мисия да се провали само заради избухване на епидемия, свързана с безопасността на храните", казва растителният биолог Харш Баис от Университета на Делауеър.

Баис и колегите му използват устройство, наречено клиностат. То използва въртене, за да неутрализира ефекта на гравитационното привличане върху растежа (гравитропизъм) и развитието на растенията (гравиморфизъм). По този начин те поставят маруля в състояние, подобно на това, в което би се намирала в микрогравитация. След това те добавят бактерии S. enterica към листата.

Интересното - и изненадващото - е, че малките пори на устицата в марулята се отварят, за да позволят на бактериите да навлязат. Обикновено задачата на устиците е да държат опасните нападатели навън, като в същото време помагат на растението да диша.

След това изследователите добавят по-полезен вид бактерия, която обикновено предпазва растенията от външни стресови фактори. Защитата отново не работи в условията на микрогравитация - това предполага, че има нещо в това състояние, което деактивира химичните реакции, които марулята обикновено използва, за да се предпази.

"Фактът, че [устиците] оставаха отворени, когато ги подлагахме на нещо, което би изглеждало като стрес, беше наистина неочакван", казва ученият по растенията Ноа Тотлайн от Университета на Делауеър.

"На практика растението не знаеше кой път е нагоре или надолу. Ние объркахме реакцията им към гравитацията."

Въпреки че предишни проучвания показват, че космическата маруля е също толкова безопасна и хранителна, колкото и аналогичните растения, отглеждани на Земята, новото изследване предупреждава, че тя вероятно не може да се бори с инфекциите по обичайния начин.

Като се прибави и това, което знаем за космическите бактерии, които са особено неприятни, проблемът изглежда сериозен. Екипът, който е автор на изследването, иска да извърши много повече изследвания, за да се увери, че хранителните продукти са безопасни извън орбита, като една от възможностите е да се направят генетични модификации.

"Трябва да сме подготвени за и да намалим рисковете в космоса за хората, които живеят сега на Международната космическа станция, и за тези, които биха могли да живеят там в бъдеще", казва микробиологът от Университета на Делауеър Кали Книл.

"Важно е да се разбере по-добре как бактериалните патогени реагират на микрогравитацията, за да се разработят подходящи стратегии за намаляване на въздействието им."

Изследването е публикувано в Scientific Reports и NPJ Microgravity.