Земята е нашият дом - няма втора като нея, на която да избягаме, ако животът тук стане твърде труден. Да, на пръв поглед нашата планета изглежда огромна и здрава. Нейните океански, ледени, климатични и биологични системи обаче, от които зависим, за да си осигурим, работа, храна и дом, са крехки. Всички тези системи са се променили радикално в миналото и ще се променят отново, тъй като хората продължават да ги нарушават. Ето защо трябва да знаем кои са най-уязвимите системи за климата и природата и кои човешки дейности причиняват най-големи щети. Нужно е всеки един от нас да се замисли за влиянието, което оказва върху околната среда. Но това, уви, не е достатъчно. Компаниите също трябва да обръщат внимание на отпечатъка, който оставят с дейността си.

За щастие, някои вече го правят.

Още от 1973 г., когато Гьотц Вернер открива първия dm магазин в Карлсруе, в корпоративната култура на компанията заляга идеята за устойчивост, както и за поемането на социална, културна и екологична  отговорност. Тази философия се изразява в ежедневни осъзнати и отговорни действия по отношение на природните ресурси и опазването на околната среда. Три години по-късно dm разширява дейността си в Австрия, а през 1986 г. компанията въвежда свои собствени марки, които са изключително успешни и днес. За финансовата 2021/2022 г. пък оборотът, реализиран във всички 14 държави, възлиза на 13 млрд. евро. С други думи – определено има какво да научим от тях. Да вземем за пример новата марка

No Planet B,

която dm въведе на българския пазар в края на миналата година. Тя използва за всеки продукт над 90% съставки с натурален произход, които са и биологично разградими. Фокусирана върху устойчивото развитие, марката, създадена в партньорство с германския стартъп No Planet B, съчетава ефективно използване на ресурсите и атрактивен дизайн на опаковката, изработена от рециклирана пластмаса.

T.нар. ъпсайклинг (upcycling), подобрена форма на рециклиране, превръща съставки, които иначе бихте изхвърлили – например костилки от кайсии, маслинови листа, обелки от грейпфрут или утайка от кафе - в истински съкровища, в продукти за грижа за кожата и косата. На гърба на опаковката пък можете да намерите информация за ресурсите, които са "спестени" при производството му.

С No Planet B на практика всеки от нас може да допринесе в борбата срещу екологичната криза.

Ако погледнем назад във времето, ще видим, че преди около 30 години dm бе една от първите търговски вериги в Австрия, които предлагаха био храни. Оттогава насам компанията продължава да въвежда нови стандарти за екологични и здравословни продукти. Да вземем за пример марката dmBio. Тя е предназначена за вегетарианци, вегани, хора с непоносимост към различни храни, както и

за всички, които искат да се хранят здравословно,

за които е важно как точно е произведена дадена стока. Продуктите на марката dmBio са направени от суровини, които произхождат от био стопанства, като по този начин компанията подкрепя и насърчава биологичното земеделие. Редовният контрол върху съставките, както и върху производствения процес, гарантира постоянно отличното качество на продуктите, които варират от закуски и шоколади до съставки за печене и чайове. Резултатът е налице - висококачествени био храни за осъзната консумация.

През последните години стана ясно също така, че все повече хора, които искат да водят устойчив начин на живот, обръщат внимание не само върху произхода и метода на производство на продуктите, но и върху други фактори като начина на опаковане и регионалността. Все повече стоки и услуги например са с

неутрално въздействие върху климата.

Това означава, че по време на производството, транспорта и употребата им въздействието, което упражняват върху климата, е минимално, а отделените количества въглероден оксид, които няма начин да се избегнат, се компенсират например чрез проекти за залесяване.

Например серията Pro Climate на dm, в която откриваме най-разнообразни продукти, включително душ гелове, дезодоранти, вода за уста, препарати за измиване на съдове и т.н., е не просто с неутрално въздействие върху климата, а върху околната среда. Тя е създадена в сътрудничество с ТУ Берлин и благодарение на нея компанията прави още една огромна крачка напред по отношение на зеления преход, като взима под внимание пет различни аспекта на околната среда – емисиите на парникови газове, процесите на еутрофикация (замърсяване на водите), окисляване на почвата, летния смог и разрушаването на озоновия слой.

Планове за намаляване на ресурсите, които се ползват

От 2009 г. насам все повече опаковки на dm са произведени от рециклирани материали и са съобразени с изискванията за разделно събиране на отпадъци. Заложените цели на компанията до 2025 г. са: 90% от пластмасовите опаковки на нехранителните продукти от dm марките да съдържат поне 30% рециклиран материал.  Още по-амбициозна е целта по отношение на възможността за последващо рециклиране до 2025 г. мин. 90% от опаковките използвани за производството на dm марките да са годни за рециклиране и най-малко 70% от опаковъчния материал да може да се обработи до висококачествен рециклат.

С кампанията “Ще остана опаковка и в следващия си живот

dm цели, от една страна, да подсигури висококачествен рециклиран материал при производството на опаковките на продуктите от своите марки, и, от друга, да повиши осведомеността на клиентите си относно необходимостта от разделяне на отпадъците и дори да събуди личната отговорност на всеки един от тях. Така например към 30 април тази година dm са събрали над 11 тона празни опаковки!

За да ограничи употребата на пластмаса в ежедневието ни, dm инсталира в средата на март 2022 г. и първата станция за повторно пълнене на продукти - био препарат за съдове и био течен перилен препарат - три вида, всички на марката Planet Pure. Днес, около една година по-късно, броят на станциите нарасна до общо четири.

В заключение – вече близо 50 години dm продължава да е пример за успешен устойчив бизнес. Компанията наблюдава, че когато пазаруват продукти за ежедневните си нужди, за хората е важно да знаят, че по този начин допринасят както за опазването на планетата, така и за устойчивото развитие на общността, от която са част. Ето защо dm предлага на клиентите си именно това.