Изглежда, че и хартиените сламки не са екологичното решение, на което мнозина се надяваха. Според нови изследвания тези алтернативи за приемане на течности не само се развалят твърде бързо, но и съдържат ниски нива на вечни химикали.

Не е известно как това се отразява на здравето на всеки отделен човек, но тъй като вечните химикали - известни също като поли- и перфлуороалкилни вещества (известни още като PFAS) - могат да отнемат векове, за да се разградят до малка част от концентрацията си в околната среда, тези сламки не са непременно "биоразградими".

Всъщност учени от Университета в Антверпен, Белгия, твърдят, че някои растителни и "екологични" алтернативи на пластмасата може би тихомълком допринасят за замърсяването с PFAS.

Когато изследователите тестват 39 различни марки сламки, изработени от пластмаса, хартия, стъкло, бамбук или неръждаема стомана, те откриват PFAS в почти всички материали.

Неръждаемата стомана е единственото постоянно изключение.

Днес много продукти се произвеждат с PFAS - група от 15 000 синтетични химикали, някои от които могат да бъдат токсични за здравето на животните и хората при достатъчно високи концентрации.

Учените все още изясняват при какви нива химикалите в заобикалящата ни среда могат да повишат рисковете за здравето, но тъй като те могат да се натрупват в околната среда и в телата на животните, специалистите се опасяват, че дори ниските нива на замърсяване могат да ни навредят.

Намаляването на пластмасата може да помогне, но само ако алтернативите не съдържат PFAS.

За да направят сламките от хартия и бамбук водоотблъскващи, много производители добавят PFAS. Или това, или производителите използват рециклирани материали, които вече съдържат вечни химикали.

Резултатът е един и същ. През 2021 г. учени от САЩ първи откриха PFAS в сламки на растителна основа, което показва, че потребителите може да поглъщат "неопределено досега количество PFAS".

Сега изследователи в Белгия са установяват същото.

С помощта на масспектрометрия с висока разделителна способност авторите анализират химическия състав на 20 хартиени, 5 стъклени, 5 бамбукови, 5 от неръждаема стомана и 4 пластмасови сламки.

В частност, те търсят 29 различни PFAS.

Във всички сламки от хартия, с изключение на две, изследователите откриват PFAS, въпреки че концентрациите са доста ниски и варират доста между продуктите.

Вечните химикали са открити и в три марки пластмасови сламки, две марки стъклени и четири марки бамбукови.

Сред тези сламки най-често откриваният PFAS - перфлуороктановата киселина (PFOA), е забранен в повечето държави от 2020 г. Този химикал може да се натрупва в организма на животните, където при определени концентрации изглежда оказва отрицателно въздействие върху развитието и възпроизводството.

"Малките количества PFAS, макар и сами по себе си да не са вредни, могат да се добавят към химическия товар, който вече присъства в организма", обяснява ученият по околна среда Тимо Грофен от Университета в Антверпен.

Дори и след използването на сламките замърсителите в тях могат да останат. Ако се рециклират, химикалите могат да попаднат в нов продукт. Ако пък отидат на сметището или бъдат изгорени, химикалите от тях ще се разпространят неусетно във вятъра или почвата.

За потребителите, които се притесняват от потенциалните последици за околната среда или здравето, Грофен предлага да използват сламки от неръждаема стомана или изобщо да не прибягват до подобни продукти.

Изследването е публикувано във Food Additives and Contaminants.