Китайски изследователи са завършили цифровата карта на генетичните вариации на ориза, базирана на повече от 10 000 проби от зърнената култура, съобщи Синхуа.

С постижението си учените предоставят нов инструмент за по-нататъшно изучаване на естествените вариации на ориза, особено на редките варианти, пише БТА. Оризът е една от най-важните основни храни и култури в света. Неговата естествена вариация осигурява ключова генетична основа за евентуалното му генетично модифициране и модерно отглеждане.

"Резултатът от най-новото изследване е като дигитална карта за изучаване на ориза, предлагаща ясни насоки за отглеждането му", пишат авторите на изследването от Института по селскостопанска геномика в Шънчжън, публикувано в сп. "Nucleic Acids Research".

С помощта на картата изследователите са коригирали грешките в класификацията на някои сортове, анализирали са обстойно популационните честоти на важни функционални гени в различни субпопулации ориз и са установили отлични естествени вариации сред тях.

Въз основа на картата специалистите са създали и онлайн платформа за база данни за глобални потребители, предоставяйки подходящи научни и изследователски услуги за проучвания върху ориза.