Проучване разкри, че дълбоководни природни „горещи вани“ може да ускорят излюпването на яйцата на октоподи.

Повечето октоподи водят самотен живот. Поради този факт учените бяха изненадани, когато откриха хиляди октоподи, скупчени един до друг, защитавайки яйцата си на дъното на океана край бреговете на американския щат Калифорния.

Сега изглежда, че изследователите вероятно са намерили отговора на въпроса защо перлените октоподи се скупчват заедно – топлината, проникваща от основата на изгаснал подводен вулкан, помага на техните яйца да се излюпят по-бързо, пише БТА. „Има очевидни предимства от това просто да стоят в тази природна гореща вана“, каза Джанет Войт, биолог и специалист по октоподи от Природонаучния музей Фийлд в Чикаго и съавтор на изследването.

Изследователите изчислиха, че отопляемото местоположение на гнездото на октоподите намалява наполовина времето, необходимо на яйцата, снесени там, да се излюпят. Това намалява риска те да бъдат изядени от охлюви, скариди и други хищници.

Мястото за гнездене беше открито за първи път през 2018 г. от изследователи от Националния морски резерват в залива Монтерей и други институции. Екипът използва подводно дистанционно превозно средство, за да наблюдава групата от близо 6000 октоподи, гнездящи на дълбочина от около 3 километра.

Октоподите застават върху своите яйца, снесени върху скали, нагорещени от водата, просмукваща се от морското дъно.

В продължение на три години учените проучваха мястото, за да разберат какъв е цикъла на излюпване, като наблюдаваха както етапите на развитие на яйцата в общо 31 гнезда, така и неизбежната смърт на майките на октоподите. Изследователите установиха, че яйцата на това място се излюпват след около 21 месеца – много по-кратко от четирите или повече години, необходими за излюпването на яйцата на други видове дълбоководни октоподи.

Според Майк Векионе, зоолог от Националния природонаучен музей към Смитсоновия институт, който не е участвал в проучването, подобни места за групиране на октоподи „може да са широко разпространени и наистина важни в дълбоките води, но просто досега знаехме много малко за тях“. По думите му все още има много неща за откриване в морските дълбини.

Изследването е публикувано в Science Advances.