Ако някога сте се надявали, че науката скоро ще открие начин да запазите младежкото си лице завинаги, тази новина може да не ви допадне особено. Учените са установили, че остаряването е невъзможно да се спре. Математически, многоклетъчните организми като нас винаги трябва да се съобразяват с клетъчната конкуренция, където само една от страните може да победи.

Еволюционният биолог Джоана Масел твърди, че “Остаряването е математически неизбежно, и то наистина. Логически, теоретично и математически просто няма начин да се избяга от него”.

Остаряването и всички други биологически процеси, които идват с него, е повече или по-малко в резултат от забавянето на работата на клетките и от постепенната загуба на техните функции. Лошата новина е следната: дори и да успеете да повлияете на остаряването, като поправяте ДНК или удължите теломерите на хромозомите, това няма да разреши проблема. Защото друга, съвсем отделна характеристика на остаряването е, че определени клетки започват да се множат така, сякаш идва края на света, и то по неконтролирани начини, които много наподобяват растежа на раковите клетки.