Най-мистериозната книга в света – 600-годишният Ръкопис на Войнич, обърква учените от векове. Сега обаче един професор по лингвистика от университета в Бердфордшър, Великобритания, твърди, че е разчел тайнствения му код.

Ръкописът на Войнич, който е наречен на търговеца на книги Уилфрид Войнич, който го купува през 1912 г., е датиран с въглероден анализ до началото на 15. век. Вероятно е създаден в Северна Италия по време на Ренесанса. Ръкописът съдържа рисунки на фантастични растения и животни и е написан на непознат, вероятно измислен език, който никога досега не е бил разкодиран дори и малко – отделните думи, структурата на изреченията и дори диаграмите на звезди и билки са пълна мистерия.

Съществуват стотици недоказани хипотези за създаването на ръкописа. Някои смятат, че е изключително добре направен старинен фалшификат. Други – че съдържа тайнствени научни знания, кодирани така, че да бъдат разбрани само от посветените. Много от най-големите учени и специалисти от последните десетилетия са опитвали да пробият тайната му – включително най-добрите криптографи от Първата и Втората световни войни – но неуспешно.

Сега обаче професорът по лингвистика Стивън Бакс обяви, че е постигнал напредък в дешифрирането на текста, като се фокусирал върху откриването на лични имена.