Исус е роден във Витлеем, град в днешния Западен бряг на Палестина, разположен на около 10 километра южно от Йерусалим. Поне това твърдят две сведения в християнския Нов завет. Други религиозни писания и древни източници обаче не са толкова сигурни.

Учените спорят доколко достоверна е Библията като исторически източник, но повечето са склонни да се съгласят, че Исус е бил реален личност, а не просто мит. По-малко разпространено е мнението сред учените, че Новият завет е точен биографичен разказ за живота му. Въпреки това, като се има предвид липсата на категорични доказателства от онова време, библейските разкази често са единственият източник, на който изследователите могат да разчитат - и от тях могат да се извлекат някои исторически истини.

Евангелията на Матей и Лука са единствените два разказа в Новия завет, в които се описва раждането на Исус, като и в двата се твърди, че е роден във Витлеем по царуването на Ирод (освен това трябва да добавим, че въпреки че описват едно и също събитие, и двата разказа се различават значително помежду си).

Според ЮНЕСКО поне от II в. от н.е. насам хората вярват, че Исус се е родил в пещера, на мястото на която днес се извисява църквата „Рождество Христово“ във Витлеем“. Самата църква е завършена едва през 339 г. сл. н. е. и през последните 1700 години е претърпяла редица ремонти и преустройства, но много християнски деноминации и днес извършват поклонения на това място, обявявайки го за родното място на пророка.

Църквата "Рождество Христово" - базилика, разположена във Витлеем, Палестина - се счита за родното място на Исус в различните деноминации на християнството. Източник: Neil Ward/Wikimedia Commons (CC BY 2.0)

Странно е, че в другите две евангелия от Новия завет - на Марк и Йоан - не се споменава изрично раждането на Исус, още повече че мястото е Витлеем.

Вместо това в Евангелието от Марк многократно се казва, че Исус е от "Назарет Галилейски", като никога не се споменава Витлеем. Евангелието на Йоан също свързва Исус с Галилея и Назарет. Въпреки че Йоан споменава, че е предсказано, че Месията ще дойде от Витлеем, Исус никога не се свързва пряко с града.

Коранът, свещената книга на исляма, също споменава раждането на Исус и дори го почита като Божи пророк. Отново не се споменава Витлеем, но се казва, че Мария го е родила на неуточнено "далечно място".

Някои твърдят, че връзката с Витлеем има по-скоро общо с древната политика и религиозните обреди, отколкото с историческите факти.

В статия за The Conversation Родолфо Галван Естрада III - доцент по Нов завет в университета "Вангард" - обяснява, че Библията полага големи усилия да представи Исус като потомък на цар Давид. В края на краищата се казва, че Бог е обещал, че Давидовият престол ще управлява Израел завинаги.

В някои библейски пасажи се намеква, че Месията ще дойде от уважавания род на цар Давид. Тъй като се твърди, че Йосиф, бащата на Исус, е потомък на Давид, Исус напълно отговаря на тази представа.

В една книга от еврейската Библия, наречена "Михей", обаче се пророкува, че Месията ще дойде от родния град на Давид, който е Витлеем. След като категорично свързват раждането на Исус с Витлеем, евангелията на Матей и Лука допринасят за твърдението, че Исус е Месията от Давидов род - твърди Естрада.

И около рождения ден на Исус витаят доста съмнения. Повечето (но не всички) християнски традиции празнуват рождението му на 25 декември, но в Новия завет всъщност не се споменава дата. Обяснението за това отново е пряко свързано в историята, политиката и традицията.

Източник: IFLScience