Ново изследване идентифицира неврони в мозъка, които засичат и реагират на промените в нивото на захарта в кръвта.

Според неговите автори разбирането на начина, по който работи тази система за откриване на кръвната захар, както и на функционирането на тези невросхеми, ще даде на изследователите и лекарите по-добра представа за това как мозъкът ни регулира кръвната захар. В дългосрочен план бихме могли да открием дори и нови начин за лечение на метаболитни заболявания като диабет и затлъстяване.

Изследването е публикувано на 22 юни в онлайн изданието Diabetes.

"Отдавна знаем, че много неврони могат да откриват захар на местно ниво в мозъка", казва д-р Майкъл Шварц, ендокринолог от Медицинския факултет на Вашингтонския университет и съдиректор на Института по диабет към учебното заведение. "Сега обаче откриваме, че подгрупа неврони, разположени в хипоталамуса, могат да усещат и да реагират на захарта в самия кръвен поток, аналогично на клетките в панкреаса, които отделят инсулин."

В това проучване изследователите успяват да наблюдават в реално време както нивата на кръвната захар, така и активността на невроните в хипоталамуса на мишки в съзнание. Те установяват, че когато нивата на кръвната захар се повишават, активността на тази подгрупа неврони бързо намалява. Изследователите предполагат, че тези неврони откриват и реагират на промените в кръвната захар, предавани от сензорните неврони, които снабдяват кръвоносните съдове (а не на нивата на захарта в мозъка, които се променят много по-бавно), отбелязва Шварц. След това тази сензорна информация се предава на една или повече невросхеми, които контролират нивото на кръвната захар заедно с панкреаса, който произвежда инсулин за организма.

От клинична гледна точка това е важно, тъй като при лечението на пациенти с диабет лекарите често установяват, че организмът на пациентите активно поддържа повишено ниво на кръвната захар, вероятно "защото мозъкът смята, че именно такова трябва да е то“, казва Шварц.

"Например ако нормалното ниво на кръвната захар е 100, пациентът с диабет може да има над 300", допълва той. "Ако тя е била на това повишено ниво в продължение на дни или седмици и ако внезапно я намалите обратно до 100, мозъкът ще сметне, че това е твърде ниско, и ще се опита отново да повиши нивото на кръвната захар."

Това доказателство, че диабетът е свързан с нарушената способност на мозъка да усеща нивото на кръвната захар, предполага, че в бъдеще обръщането на този вид дефект в усещането може да позволи на мозъка да контролира кръвната захар по по-подходящ начин - заключава Шварц.