Международен изследователски екип, ръководен от учени от Хонконгския университет, e установил, че устойчивото нишесте, което се съдържа в бобовите растения, зърнените храни и някои плодове, допринася за намаляване на риска от диабет и сърдечносъдови заболявания при хора с наднормено тегло и затлъстяване, пише специализираното издание на сп. "Нейчър".

Устойчивото нишесте е вид въглехидрат, който не се усвоява в тънките черва и ферментира в дебелото черво, действайки като пробиотик. В резултат на това броят на полезните бактерии в червата се увеличава.

Този вид скорбяла, който се съдържа в боба, лещата, граха, бананите и пълнозърнестите храни като овес и ечемик, не повишава нивата на глюкозата толкова драстично, колкото другите видове нишесте, пише БТА. За да разберат дали това вещество има ползи за здравето, авторите на настоящото изследване са провели клинично изпитване, в което 37 участници с наднормено тегло и затлъстяване са приемали добавка с устойчиво нишесте под формата на прах два пъти дневно в продължение на осем седмици.

След приключването на тази фаза на изследването е започнала следващата, при която участниците са консумирали обикновено нишесте в продължение на още осем седмици.

В края на първия осемседмичен период участниците са свалили средно 2,8 килограма. По време на втория период на редовен прием на обикновено нишесте не е наблюдавана загуба на тегло.

Изследователите отбелязват, че устойчивото нишесте е допринесло за по-слабо рязко повишаване на нивата на кръвната захар след хранене, както и за увеличаване на броя на полезните бактерии в червата на доброволците.

Учените допълват, че добавката с устойчиво нишесте също така е подобрила глюкозния толеранс и инсулиновата чувствителност. Това означава, че хранене, основано на бобови растения, пълнозърнести храни и банани, потенциално може да намали риска от развитие на диабет тип 2 при хора с наднормено тегло и затлъстяване. Предотвратяването на развитието на диабет, на свой ред, е свързано с по-малка вероятност от сърдечносъдови заболявания.