Всички сме чували за масовото изчезване на динозаврите. Кое обаче им е позволило на първо време да се превърнат във владетели на света? Преди около 200 млн. години, преди началото на Юрския период, който бележи разцвета на тези гигантски същества, е съществувал топъл тропичен период, известен като Триас. Дървета и цветя са покривали земята, прото динозаври и прото крокодили са се самоизяждали, а водни влечуги са плували край кораловите рифове на океаните.

Триас обаче приключва с глобален апокалипсис, който избива близо 75 процента от видовете на земята и в океаните. Нещо повече, събитието е било толкова мощно, че буквално е създало нов океан – Атлантическият. Огромен подводен вулкан започва да изхвърля огромни количества лава и газ от гигантска цепнатина. В резултат на това Северна Америка и Северна Африка се разделят и новият океан запълва региона между свързаните доскоро континенти.

Геолозите наричат този мега вулкан CAMP (Central Atlantic Magmatic Province). Той изригва периодично в рамките на около 600 хил. години. За първи път това се случва преди 200 млн. години, когато Триас е приключвал. Макар и геолозите отдавна да смятат, че CAMP е виновен за масовото измиране на живота на планетата по онова време, изключително трудно е да се посочи кога точно е имало вулканични изригвания.

Група учени обаче публикуваха ново изследване, което доста убедително показва, че датите на изригване на вулкана съвпадат с първото масово измиране в Триас. Въпросът е – как точно CAMP е унищожил всичко? Със сигурност гигантска стена от лава не е покрила всичко. Всъщност – повечето от изригванията са се случили под океана и бавно са се разпространявали. По-скоро CAMP е предизвикал драматични промени в климата – същите, от които учените се опасяват и днес. Вулканът е успял да изхвърли тонове въглерод в атмосферата и е окислил океаните (унищожавайки коралите). На практика Земята се е самоунищожила, замърсявайки околната среда.

Периодът Триас също започва с масово измиране, причинено от изригването на вулкан в края на персмкия период. Колкото повече научаваме за тези опасни мега вулкани, толкова повече си личи, че те може и да са най-опасната заплаха за живота на Земята.