Науката днес разполага с достатъчно доказателства, че динозаврите са прародителите на птиците. Именно при тези древни влечуги за първи път са се появили перата. В една красива  анимация на TED Ed, илюстрирана от Армела Лънг, Карл Цимър разказва как се е случило това.

В последните десетилетия са открити дузини фосили на динозаври със запазани остатъци от пера. Някои от тези динозаври са били с размерите на гълъб, други колкото цял автобус. Първите пера са представлявали една единствена тънка нишка. Впоследствие върху нея се оформили все по-сложни разклонения. Перата се постепенно се разпрострели по цялото тяло на древните прародители на птиците, превръщайки се в гъста перушина.

Запазени са дори молекули, които показват многообразието от цветове – от гарваново черни, през редуващи се черно-бели ивици, до яркочервени петна. В началото никой от тези динозаври не са използвали перата за летене. Както и много днешни птици не ги използват с тази цел. Карасивите пера на пауна например му помагат да привлича потенциалните си партньорки.

Как са полетели пернатите динозаври, все още е донякъде загадка. Но ако един малък пернат гущер е размахвал ръце, докато се изкачва по наклон, перата са му помагали да тича по-бързо. Това може да е довело развитието на по-дълги предни крайници, които са му позволили да бяга по-бързо, или дори да прескача къси разстояния във въздуха. И така „ръцете” се превърнали в криле... Вероятно повече от  50 милиона години след появата на първите пера прародителите на днешните птици са се издигнали в небето.