Мащабно претърсване на Млечния път не откри каквито и да било следи от извънземна активност. Може би в действителност ние сме единствените обитатели на нашата галактика. След като поставят на фокус милиони звезди и стотици екзопланети, изследователите не успяват да засекат нито един технологичен сигнал с извънземен произход.

Претърсването на Млечния път е описано в детайли в четири отделни проучвания, публикувани през последните 9 години. Най-новото е подготвено за предпечат, очаква да премине процес по анонимно рецензиране и може да бъде прочетено ТУК. Във всеки един от научните трудове изследователите описват издирването на техносигнатури из Млечния път посредством Murchison Widefield Array в Австралия.

Техносигнатурите индикират използването на технологии. Ако успеем да ги засечем в космическото пространство, това ще означава с почти пълна сигурност, че сме постигнали успех в търсенето на интелигентна извънземна форма на живот. Въпреки че тези сигнатури могат да приемат множество форми, авторите на изследването се фокусират върху нискочестотните радиовълни, тъй като те вероятно са сред първите електромагнитни сигнали, които една извънземна цивилизация би разработила.

„На Земята нискочестотните сигнали, като тези, използвани от FM радиото, се използват навсякъде за комуникация“, пишат авторите на най-скорошното изследване. За да произведе подобни сигнали, една извънземна цивилизация „трябва да може да построи единствено гигантска чиния“, което кара изследователите да заключат, че най-силният сигнал от друга планета „би идвал от мощен военен сателит“.

Първите три проучвания от поредицата издирват нискочестотни радиовълни в галактическия център, молекулярния облак Орион и останката от свръхнова Вела. Те обаче не откриват нищо. В най-новото претърсване на Млечния път изследователите обръщат взора си отново към галактическия център, но този път сканират много по-голяма площ от небосвода.

„Галактическият център е основна цел при издирването на интелигентна извънземна форма на живот, тъй като изгледът ни към него обхваща най-големия брой галактически звезди във всяка една посока“, пишат авторите. Освен това „броят на звездите с обитаеми планети е най-голям във вътрешните региони на галактиката“. Всичко това означава, че ако има извънземни в Млечния път, то те най-вероятно ще са именно в галактическия център.

След като фокусират търсенето върху 144 екзопланетарни системи в галактическият център, специалистите извършват сляпо проучване на 3,3 млн. звезди. За съжаление, не откриват нищо.

„Не бяха открити каквито и да било приемливи техносигнатури“, обясняват те.

Колкото и да е разочароващо всичко това, проучването не отхвърля категорично, че сме напълно самички в нашата галактика. Напълно възможно е да има живот в региони от нашия космически квартал, които все още не сме сканирали (или просто все още не сме разработили подходящата технология, с която да можем да го засечем).

Настоящото проучване обаче задълбочава допълнително парадокса на Ферми, който описва противоречието между голямата вероятност за съществуване на извънземни цивилизации и липсата на доказателства за контакт с тях. В края на краищата, във Вселената съществуват изключително много потенциално обитаеми планети и като се има предвид възрастта на нашата собствена галактика, доста вероятно е някой, някъде вече да е разработил технологията, необходима за колонизирането на други планети.

Ето защо фактът, че Земята не е била посещавана от подобна цивилизация – поне доколкото ни е известно – е доста озадачаващ. Съществуват обаче няколко спекулативни обяснения. Някои учени вярват, че ако изходим от възрастта на Вселената, е малко вероятно множество интелигентни цивилизации да живеят в един и същи момент.

Дали нашите галактически съседи ни избягват старателно, все още не са развили технологията, която ще им позволи да осъществят в контакт, или просто не съществуват? Все още не знаем. Изследователите обаче са твърдо решение да намерят отговорите на тези въпроси.

Източник: Universe Today