Галактиките стават по-хаотични, колкото повече остаряват, съобщи Пи Ей Мидия/ДПА, позовавайки се на ново изследване.

Според авторите му възрастта е основната сила за промяната на движението на звездите в тях.

Звездите в галактиките започват живота си, въртейки се по подреден модел, но при някои от тях движението е по-скоро произволно.

Досега учените не бяха сигурни на какво се дължи това, като възможните причини бяха посочвани заобикалящата среда или масата на самата галактика.

Новото проучване обаче установява, че нито една от тях не е най-важният фактор, пише БТА. Изследователите са открили, че склонността на звездите да се движат на случаен принцип се определя най-вече от това колко стара е галактиката, като с течение на времето нещата просто се объркват.

Водещият автор на изследването професор Скот Круум от университета на Сидни, Австралия, казва, че след като са направили анализ, са установили, че по какъвто и начин да я разглеждат, възрастта винаги е най-важният параметър.

"Ако откриете млада галактика, ще се върти, независимо от заобикалящата я среда, а ако намерите стара, тя ще има повече произволни орбити, независимо дали е в плътна среда или празнота", допълва изследователят.

Въпреки резултатите експертите смятат, че предишната работа, която предполага, че средата или масата са по-важни фактори, не е непременно погрешна.

Младите галактики са звездообразуващи суперфабрики, докато в по-старите процесът на формиране на звезди спира.

Нашата собствена галактика, Млечният път, все още има тънък звездообразуващ диск, така че все още се счита за интензивно въртяща се галактика.

Изследването позволява на астрономите да изключат много процеси, когато се опитват да разберат формирането на галактиките и така да прецизират моделите за развитието на Вселената.

Резултатите са публикувани в сп. "Месечни известия на Кралското астрономическо дружество" (Monthly Notices of the Royal Astronomical Society).