Необичайно силни смущения в магнитното поле на Земята предизвикаха зашеметяващи червени полярни сияния тази седмица, като рядкото алено сияние се вижда от места в Европа и Северна Америка. Обикновено прочутото Северно сияние се състои предимно от зелени нюанси и макар понякога да се наблюдават проблясъци или ивици от пурпурно, трайно червеното небе е изключително рядко явление.

Огненото шоу е причинено от значително изхвърляне на плазма от Слънцето, известно като коронално изхвърляне на маса (КИМ). Когато се врязва в Земята на 24 септември, КМИ пробива дупка в магнитното поле на нашата планета и позволява на силно заредени частици да проникнат през него и да предизвикат геомагнитна буря от клас G2.

Тъй като тези слънчеви частици се насочват към полюсите, те взаимодействат с газовите атоми и молекули в земната атмосфера и ги възбуждат. След това тези възбудени малки елементи трябва да се опитат да се успокоят. Как? Като освобождават фотони. По този начин предизвикват зрелищните светлинни шоута, известни като aurora borealis (или Северно сияние) и aurora australis (Южно сияние).

Ако всичко това ви звучи тревожно, недейте - напълно нормално е заредените слънчеви частици да пробиват малки дупки в магнитосферата ни. Тези пробиви обикновено са много краткотрайни и не представляват заплаха за нас, земните жители.

Това, което прави последната геомагнитна буря малко по-различна, обаче, е, че слънчевите частици успяват да се разбият в кислородни атоми високо в земната атмосфера. Обикновено слънчевите ветрове достигат височина между 100 и 300 км, където има висока концентрация на кислородни атоми, с които те могат да реагират. Когато това се случи, се отделя зелена светлина, поради което този цвят обикновено преобладава в полярното сияние.

В този случай обаче заредените частици достигат височина между 300 и 400 километра, където кислородът е много по-малко концентриран и изисква по-голямо количество енергия, за да се възбуди. Резултатът е блестяща светкавица от червена светлина, въпреки че тези рубинени полярни сияния са малко крехки и могат да се наблюдават само ако кислородните атоми останат необезпокоявани достатъчно дълго, за да изплюят червените си фотони.

Човешкото око също така е значително по-малко чувствително към червената светлина, отколкото към зелената, което е още една причина червените полярни сияния да се наблюдават толкова рядко. Тази седмица обаче нямаше такива проблеми, а Spaceweather съобщи, че червените светлини са били видими с невъоръжено око чак до Франция.

Тъй като Слънцето увеличава своята активност, докато се приближава към слънчевия максимум през юли 2025 г. (или по-рано), би трябвало да наблюдаваме все повече и повече зрелищни небесни шоута от този тип.