Астрономите представиха едно от първите преки доказателства, че сателитите „Старлинк“ (Starlink) пречат на изследванията на дълбокия космос, тъй като техните емисии се отклоняват извън определените им честотни ленти. Данните по въпроса се увеличават и учените все по-силно осъждат гъстото поле от комуникационни спътници, на които компанията, собственост на Мъск, разчита, за да осигури глобален интернет. Освен че пречат на астрономическите изследвания, те създават и огромно количество боклук.

„Старлинк“ е собственост на „Спейсекс“ (SpaceX) на Илон Мъск и има за цел да използва масив от сателити, за да предлага отдалечени интернет услуги. Най-големият плюс е, че използването на сателитни вместо кабелни връзки за пренос на данни позволява на хората в селски и ненаселени райони, както и на онези, които са далеч от цивилизацията (например на кораб в морето) да имат достъп до интернет.. За тази цел обаче „Старлинк“ е създал огромна мрежа от около 4400 орбитални сателита, които се простират по цялото земно кълбо, а това е потенциален проблем.

Още от самото начало учените алармираха, че бързото увеличаване на сателитите „Старлинк“ може да попречи на важни астрономически изследвания и дори да започне да представлява опасност в орбита. Освен това като цяло от доста време насам човечеството се стреми да намали космическия боклук в земната орбита и поставянето на спътник, който да се взира във всяко едно ъгълче на нашата планета, не пасва на тази идея. В резултат на това мрежата „Старлинк“ не е особено популярна сред астрономическата общност.

Сега, изглежда, репутацията им отново е поставена на дневен ред – ново проучване открива "непреднамерена електромагнитна радиация", излъчвана от сателитите „Старлинк“, която може да попречи на астрономическите изследвания. Авторите твърдят, че бордовата електроника в големите съзвездия от спътници създава радиосигнали в области, които са специално проектирани да не са в съседство с космическите телескопи. А това създава проблеми за високочувствителното оборудване, което гледа към далечните краища на космоса.

„Това е важно заради броя“, казва авторът д-р Ди Вруно в изявление за ABC News.

"Ако предположим, че в космоса има спътник, който излъчва такъв вид сигнал, има много, много малък шанс той да е в лъча, в основния обект, на вашия телескоп. Но ако броят започне да се увеличава, вероятността това да се случи, ако всички спътници са от този тип, започва да се увеличава."

Изследването разглежда по-специално 68 сателита, като използва телескопа LOFAR (Low Frequency Array), за да анализира техните сигнални емисии. Учените са търсили сигнали, които не са свързани с радиочестотите 10,7-12,7 GHz, използвани в широколентовите комуникации.

Те идентифицират поредица от сигнали, излъчвани от бордовата електроника в диапазона 100-175 MHz, далеч под "разпределената" им сигнална лента. Наред с това имало и някои теснолентови радиационни емисии, които могат да бъдат засечени от телескопа LOFAR, което потенциално би могло да попречи на откриването на далечни обекти.

Изненадващо е обаче, че това, което прави „Старлинк“, не нарушава непременно никакви международни разпоредби. Съществуват строги разпоредби за наземните инструменти, но правилата за сателитите са по-облекчени.

Астрономите от Центъра за защита на тъмното и тихото небе от смущения на сателитните съзвездия (IAU CPS) към Международния астрономически съюз се надяват, че тези данни, както и други, могат да помогнат за създаването на правила за бъдещата визия на небето.

Изследването е публикувано в Astronomy & Astrophysics и е представено в съобщение за пресата.