Учените постоянно се опитват да открият нови начини, посредством които да диагностицират какво точно се случва в човешкото тяло – колкото се може по-бързо и по-безопасно. По този начин те могат да разпознаят потенциалните проблеми навреме и съответно – да се преборят с тях по-ефективно.

Ето защо изследователи разработиха нов микрочип, който може да определи нивата на хормона на стреса в тялото ни с една-единствена капчица кръв. Той е създаден с помощта на същите процеси, използвани и при производството на компютърни чипове, много по-евтин е и е далеч по-лесен за употреба от сложните лабораторни тестове, които има за цел да замени.

Конкретният хормон на стреса, който това изследване проучва, е кортизолът – той е свързан с регулирането на множество различни аспекти от физическото и психическото здраве. Високите нива на кортизол могат да доведат например до влошаване на съня и паник атаки.

„Използването на наносензори ни позволи да откриваме молекулите на кортизола директно – без необходимостта на каквито и да било други молекули или частици, които да изпълняват ролята на своеобразни маркери“ казва Реза Махмуди, електрически и компютърен инженер от университета „Рутгерс“.

Често учените маркират молекулите с форсфоресциращи елементи, за да могат да ги разпознават значително по-лесно. Тези наносензори обаче, които са по-тънки дори и от човешкия косъм, функционират без тях. Те използват процес, известен като импеданс (пълно съпротивление или комплексно съпротивление - е физична величина, въведена в анализа на линейни електрически вериги при синусоидален ток). В конкретния случай става дума за съпротивление между два подредени във вертикална позиция електроди.

За да проверят колко ефективен е микрочипът, учените го подлагат на най-разнообразни експерименти. Чак след това го използват за анализирането на кръвните проби на 65 души с ревматоиден артрит. Той е отчитал нивата на кортизола почти толкова ефективно, които и тестът ELISA, който е сегашният „златен стандарт“ в това отношение.

Не само че тези чипове следят нивата на кортизола по-бързо и по-евтино, но могат да бъда използвани и многократно в рамките на деня. Освен това могат да бъдат извършени и в домашни условия.

Изследването е публикувано в Science Advances.