Плевроциститидът е морски организъм, живял  преди почти 450 милиона години, много преди появата на първите динозаври. Сега учени са създали негово копие, което може да вдъхнови нови методи за придвижване на бъдещи роботи, съобщи Phys.org.

Освен със странния си външен вид, Плевроциститидът (Pleurocystitid) e известен с това, че е сред първите бодлокожи, способни да се движат чрез мускулест придатък, подобен на стъбло. Съвременните представители на класа на бодлокожите включват морски звезди, морски таралежи, пясъчни долари (морски бисквитки) и змиевидни морски звезди.

Авторите на настоящото изследване от катедрата по машинно инженерство на университета "Карнеги Мелън", САЩ, са решили да проверят как точно Плевроциститидът e използвал стъблото си, за да се придвижва по морското дъно, пише БТА. Използвайки вкаменелости за насоки, специалистите са конструирали роботизиран Плевроциститид с (частично) меко тяло и гъвкаво моторизирано люлеещо се стъбло.

Когато са тествали "палеобионичното" устройство в лаборатория, изследователите са открили кои са оптималните движения за придвижване на робота напред. Учените са установили също, че увеличаването на дължината на стъблото значително повишава скоростта му, без да се използва допълнителна енергия.

Откритията на екипа в крайна сметка могат да бъдат използвани за проектиране на роботи, които бързо и ефективно да се придвижват по морското дъно или в друга подобна среда.

Изследването също така дава ценни сведения за това как са се променяли методите за придвижване на морските организми в продължение на милиони години.

"Да вдъхнем нов живот на нещо, което е съществувало преди близо 500 милиона години, е интригуващо само по себе си, но това, което наистина ни вълнува в този пробив, е колко много ще можем да научим от него", казват изследователите.

Проучването е публикувано в Proceedings of the National Academy of Sciences.