Малка част от хората са естествено устойчиви на ХИВ инфекции и учените искат да разберат защо.

Сега международен екип от изследователи откри нов генетичен вариант при хора от африкански произход, който, изглежда, ограничава репликацията на ХИВ след началото на инфекцията.

Въпреки че са необходими още изследвания за потвърждаване на резултатите, откритието представлява огромна крачка напред за изследванията на ХИВ, които дълго време пренебрегваха африканското население.

"Откритията могат да обяснят защо някои хора от тези популации имат по-нисък вирусен товар, което забавя репликацията и предаването на вируса", казва патологът и автор на изследването Саймън Малал от университета Мърдок в Пърт, Австралия.

Откритието, направено в резултат на комбиниран анализ на близо 3900 души, може също така да проправи пътя към разработването на нови антивирусни лекарства, както това е направено в миналото с идентифицирани по-рано генетични варианти.

Днес ХИВ засяга около 39 милиона души по света, макар да е ясно, че вирусът не се отразява на всички по един и същи начин. Но освен генетичните грешки в един ген, наречен CCR5, другите известни генетични варианти, за които се смята, че придават известна резистентност към ХИВ, не винаги са издържали на проверката, когато учените са се опитвали да възпроизведат резултатите.

Нещо повече, генетичните изследвания са провеждани предимно в кавказки популации от европейски произход, докато повечето инфекции се случват в Африка и засягат в огромната си част хора с африкански произход.

Напоследък изследователите започнаха да проучват африканското население. През 2021 г. в Ботсвана бяха открити генетични варианти, които, изглежда, или правят хората по-податливи на ХИВ инфекции, или стимулират развитието на болестта.

В това ново проучване на африканци, живеещи с ХИВ-1 - най-разпространения тип вирус - изследователите откриват обратното: набор от 16 генетични варианта, които ограничават репликацията на ХИВ.

Вариантите са съсредоточени около ген в хромозома 1, наречен CHD1L. Една конкретна генетична замяна оглавява списъка на вариантите, свързани с ниски нива на вируса в най-хроничния период на инфекцията.

Това е добра новина, тъй като въпросното ниво, известно като зададено вирусно натоварване, е показател за риска от предаване на вируса и вероятността за развитие на заболяването при хронични ХИВ инфекции.

"Като изследвахме голяма извадка от хора с африкански произход, ние успяхме да идентифицираме нов генетичен вариант, който съществува само в тази популация и който е свързан с по-ниско вирусно натоварване на ХИВ", казва Пол Макларън, учен-изследовател в Канадската национална микробиологична лаборатория за генетика на ХИВ.

Макларън и колегите му смятат, че между 4 и 13% от хората с африкански произход са носители на най-популярния вариант в CHD1L.

Ако научим как CHD1L контролира вирусния товар, това потенциално ще доведе до нови възможности за лечение.

"Всеки път, когато откриваме нещо ново за контрола на ХИВ, научаваме нещо ново и за вируса, и за клетката", казва вирусологът от Университета в Кеймбридж Хариет Грум.

Изследователите откриват също така, че репликацията на ХИВ се ускорява, ако CHD1L е изключен в макрофагите - добре познат резервоар на ХИВ-1. Въпреки това при Т-клетките - друг вид имунни клетки, в които обикновено се репликира ХИВ - не е имало ефект.

Въпреки обещаващото откритие изследователите са наясно, че генетичната резистентност към ХИВ най-вероятно включва сложно взаимодействие между два или повече генетични варианта, а не една нетипична странност.

Също така остава неясно колко точно генетиката допринася за променливостта на ХИВ инфекциите.

Системните и социалните фактори, като расовите неравенства и достъпът до лечение, също оказват влияние върху това кои групи са по-склонни да бъдат диагностицирани с ХИВ, колко бързо ХИВ прогресира до СПИН или дали вирусът се контролира на нива, по-ниски от тези, които могат да бъдат предадени на други хора.