Какво би станало, ако пържите храна в условия на микрогравитация? Ако хвърлите шепа картофи във врящо олио, докато се носите в безтегловност в космоса? Вероятно си мислите, че бихте си навлекли доста неприятности и изгаряния от трета степен. Не е изключено, но в случая учените не се интересуват от това - те по-скоро решават дали готвенето с олио се нуждае от силата на гравитацията, за да е ефективно. Оказва се, че не.

Пърженето е вкусен (макар и нездравословен) начин за приготвяне на храна. Хората го практикуват в световен мащаб от векове. Горещото олио или мазнина предават топлината много по-бързо (което често е предпочитано), и оставят хрупкава коричка и влажна вътрешност - победа както за вкуса, така и за удобството.

Ако се вгледате по-внимателно в тигана обаче, ще осъзнаете, че се случват много повече неща. В случая с пържените картофи тук на Земята се образуват малки мехурчета на повърхността на зеленчука, които впоследствие започват да се придвижват нагоре заради ефекта на плаваемостта.

Какво обаче ще се случи в космоса? Без притеглянето на гравитацията мехурчетата не се издигат. Съответно около картофа може да се образува парна бариера, която да попречи на маслото да го изпържи. Сега настоящото ново изследване показва дали този кошмарен кухненски сценарий е възможен.

"Попитайте всеки готвач и той ще потвърди, че физиката и химията на храните е сложна и увлекателна тема, която се разпростира и в други научни дисциплини", казва в изявление професор Тодорис Карапансиос от Солунския университет "Аристотел", член на изследователския екип, провел проучванията.

За да се провери това по безопасен начин, е създаден специален фритюрник. Той е оборудван с високоскоростни камери за проследяване на мехурчетата и е автоматизиран, така че да може да се управлява безопасно. Проведени са два експериментални опита с параболичен полет на Европейската космическа агенция (ЕКА), при който се създава безтегловност благодарение на специфичния начин, по който самолетът лети.

Учените измерват температурата на олиото и картофите. Освен това проследяват и движенията на мехурчетата и установяват, че дори в условия на микрогравитация те продължават да се отделят с лекота от повърхността на картофите. Така че, да, астронавтите на мисии с голяма продължителност (може би до Марс) ще могат да си хапват пържени картофи. Нещо повече:

„Като оставим настрана храненето и комфорта, изучаването на процеса на пържене в космоса може да доведе и до напредък в различни области - от традиционното варене до производството на водород от слънчева енергия в микрогравитация", заключава водещият автор Джон Лиумбас.

Изследването е публикувано в списание Food Research International.