Обонятелни рецептори, каквито досега се смяташе, че има единствено в носа, бяха открити и в други части на човешкото тяло, съобщава изследване, цитирано от Discovery News.

Откритието помага да се разреши един проблем, които дълго време е вълнувал учените: храните и напитките изпускат множество мирисни съставки, а носът засича само малка част от тях.

"Голямата част от тези молекули слиза надолу към стомаха ни и може да достигне кръвта и вътрешните органи," обяснява ръководителят на изследването д-р Петер Шиберле. "Затова от няколко години сме се насочили към идеята, че мирисните и вкусово-активни съставки в храната могат да имат вторични функции в човешкото тяло."

Учените изолирали клетки от човешки кръвни проби, за да видят как те реагират самостоятелно на веществата, които придават силната миризма на някои храни и напитки. Резултатът бил забележителен: както носът може да последва миризмата на току-що изпечен сладкиш, така и кръвните клетки се придвижвали, привлечени от мирисните химикали в храни като шоколада.

Шиберле пояснява, че "кръвните клетки - не само клетките в носа - имат обонятелни рецептори."

Учените откриват, че сърцето, белите дробове и други части на тялото също имат такива.

"Но значи ли това, че сърцето може да помирише пържолата, която сте изяли току-що? Не можем да отговорим на този въпрос," признават те.