Традиционно доставчиците на здравни услуги и пациентите смятат, че инфекциите, които хората получават по време на престоя си в болницата, се причиняват от супербактерии, на които са изложени, докато са в медицинското заведение.

Генетичните данни от бактериите, причиняващи тези инфекции – нещо от типа на „От местопрестъплението“ за E. coli - разказват друга история: Повечето инфекции, свързани със здравни грижи, се причиняват от безвредни бактерии, които пациентите са имали по тялото си още преди да влязат в болницата.

Изследванията, сравняващи бактериите в микробиома - тези, които колонизират носа, кожата и други части на тялото - с онези, причиняващи пневмония, диария, инфекции на кръвния поток и инфекции на хирургичното място, показват, че безобидните бактерии, които живеят по тялото ни, когато сме здрави, най-често са отговорни за тези лоши инфекции, когато сме болни.

Нашето новопубликувано изследване в Science Translational Medicine допълва нарастващия брой проучвания в подкрепа на тази идея. Ние показваме, че много инфекции на хирургичното място след гръбначни операции се причиняват от микроби, които вече са върху кожата на пациента.

Хирургичните инфекции са постоянен проблем

Сред различните видове инфекции, свързани с медицинското обслужване, инфекциите на хирургичното място се открояват като особено проблематични. Проучване от 2013 г. установява, че те допринасят най-много за годишните разходи за болнични инфекции, като възлизат на над 33 % от 9,8 милиарда щатски долара, изразходвани годишно.

Инфекциите на хирургичното място са също така значителна причина за повторна хоспитализация и смърт след операция.

В работата си като лекари в медицинския център "Харбървю" към Вашингтонския университет - да, онзи в Сиатъл, на който "Анатомията на Грей" се предполага, че е базиран - сме виждали как болниците полагат изключителни усилия, за да предотвратят тези инфекции. Те включват стерилизиране на цялото хирургично оборудване, използване на ултравиолетова светлина за почистване на операционната зала, спазване на строги протоколи за хирургичното облекло и наблюдение на въздушния поток в операционната зала.

Въпреки това инфекциите на хирургичното място се появяват след около 1 от 30 процедури, обикновено без обяснение. Въпреки че процентът на много други медицински усложнения показва постоянно подобрение с течение на времето, данните на Агенцията за изследвания и качество в здравеопазването и Центровете за контрол и превенция на заболяванията показват, че проблемът с инфекциите на хирургичното място не се подобрява.

Всъщност, тъй като прилагането на антибиотици по време на операция е от съществено значение за превенцията на инфекциите, прогнозите са, че глобалното нарастване на антибиотичната резистентност ще увеличи броя на инфекциите след операция.

ДССБ (Донесете собствените си бактерии)

Като екип от лекари-учени с опит в областта на интензивните грижи, инфекциозните болести, лабораторната медицина, микробиологията, фармацията, ортопедията и неврохирургията, искахме да разберем по-добре как и защо се появяват хирургични инфекции при нашите пациенти, въпреки че спазваме препоръчителните протоколи за предотвратяването им.

Предишните проучвания на инфекциите на хирургичното място са били ограничени до един конкретен вид бактерии и са използвали по-стари методи за генетичен анализ. Но новите технологии отвориха вратата за изследване на всички видове бактерии и едновременно тестване на техните гени за антибиотична резистентност.

Ние се съсредоточихме върху инфекциите в гръбначната хирургия по няколко причини. Първо, сходен брой жени и мъже се подлагат на операция на гръбначния стълб по различни причини през целия си живот, което означава, че нашите резултати ще бъдат приложими за по-голяма група хора.

Второ, за гръбначна хирургия се изразходват повече ресурси за здравеопазване, отколкото за който и да е друг вид хирургична процедура в САЩ. Трето, инфекцията след гръбначна операция може да бъде особено опустошителна за пациентите, тъй като често изисква повторни операции и дълги курсове антибиотици, за да има шанс за излекуване.

В продължение на една година взехме проби от бактериите, живеещи в носа, кожата и изпражненията на над 200 пациенти преди операцията. След това проследихме тази група в рамките на 90 дни, за да сравним тези проби с всички инфекции, които се появиха по-късно.

Staphylococcus aureus е често срещан причинител на вътреболнични бактериални инфекции. Източник: Kateryna Kon / Shutterstock

Резултатите ни показаха, че макар и видовете бактерии, живеещи по кожата на гърба на пациентите, да се различават значително при различните хора, има някои ясни закономерности. Онези, които колонизират горната част на гърба около шията и раменете, са по-сходни с тези в носа; тези, които обикновено присъстват в долната част на гърба, са по-сходни с тези в червата и изпражненията. Относителната честота на присъствието им в тези области на кожата отразява точно колко често те се появяват при инфекции след операция на същите специфични области на гръбначния стълб.

Всъщност 86% от бактериите, причиняващи инфекции след операция на гръбначния стълб, са генетично съвместими с бактериите, които пациентът е носил преди операцията. Този брой е забележително близък до оценките от по-ранни проучвания, използващи по-стари генетични техники, фокусирани върху Staphylococcus aureus.

Близо 60 % от инфекциите са били резистентни и към превантивния антибиотик, прилаган по време на операцията, към антисептик, използван за почистване на кожата преди разрез, или и към двете.

Оказва се, че източникът на тази антибиотична резистентност също не е придобит в болницата, а от микроби, с които пациентите вече са живели, без да знаят. Вероятно те са придобили тези резистентни към антибиотици микроби чрез по-ранно излагане на антибиотици, потребителски продукти или от рутинните контакти с хората като цяло.

Предотвратяване на хирургични инфекции

На пръв поглед нашите резултати може да изглеждат интуитивни - инфекциите на хирургичните рани се дължат на бактерии, които се срещат в тази част на тялото. Но това разбиране има някои потенциално силни последици за превенцията и грижите.

Ако най-вероятният източник на хирургична инфекция - микробиомът на пациента - е известен предварително, това дава възможност на медицинските екипи да се предпазят от него преди планираната процедура. Настоящите протоколи за превенция на инфекциите, като антибиотици или локални антисептици, следват универсален модел - например антибиотикът цефазолин се използва за всеки пациент, подложен на повечето процедури - но персонализирането би могло да ги направи по-ефективни.

Ако днес ви предстои голяма операция, никой няма да знае дали мястото, където ще бъде направен разрезът, е колонизирано с бактерии, устойчиви на стандартния антибиотичен режим за тази процедура. В бъдеще лекарите биха могли да използват информация за вашия микробиом, за да подбират по-целенасочени антимикробни средства. Необходими са обаче повече изследвания за това как да се интерпретира тази информация и да се разбере дали подобен подход в крайна сметка би довел до по-добри резултати.

Днес насоките за практиката, разработването на търговски продукти, болничните протоколи и акредитацията, свързани с превенцията на инфекциите, често се фокусират върху стерилността на физическата среда. Фактът, че повечето инфекции всъщност не започват с източници в болницата, вероятно е доказателство за ефикасността на тези протоколи.

Но ние вярваме, че преминаването към по-ориентирани към пациента, индивидуални подходи за превенция на инфекциите има потенциал да бъде от полза както за болниците, така и за пациентите.

Автори: Дъстин Лонг (Dustin Long), доцент по анестезиология, Медицински факултет, Вашингтонски университет (University of Washington), и Клои Брайсън-Кан (Chloe Bryson-Cahn), доцент по алергология и инфекциозни болести, Медицински факултет, Вашингтонски университет (University of Washington).

Тази статия е препубликувана от The Conversation под лиценза Creative Commons и преведена от Obekti.bg с любезното съгласие на нейните автори. Прочетете оригиналната статия тук.