Учени от университета на Куинсланд, Австралия, са разработили безиглена ваксина срещу потенциално смъртоносния вирус Зика, който се пренася от комари, съобщава сайтът на учебното заведение.

Ваксината е под формата на специална HD-MAP лепенка и не изисква инжекции.

Повечето хора могат лесно да преживеят инфекция с вируса Зика, но заболяването е много опасно за бременните жени, тъй като може да причини спонтанен аборт, мъртво раждане и вродени дефекти, пише БТА. Лепенката HD-MAP доставя активното вещество на имунните клетки под кожата с помощта на хиляди микроинжекции на повърхността си.

В предклиничните изпитвания ваксината е осигурила бърза защита срещу жив вирус Зика, въздействайки на специфичен протеин, известен като NS1, който е от решаващо значение за оцеляването на патогена.

"Лепенката с ваксина предизвиква Т-клетъчен отговор, който е с около 270 процента по-висок, отколкото когато ваксината се доставя с игла или спринцовка. Можем да променим начина, по който се борим с вируса Зика, тъй като това е ефективен, безболезнен, и лесен за съхранение и прилагане метод за ваксиниране", казва авторът на изследването д-р Данушка Видесундара.

Тъй като безиглената ваксина е насочена към специфичен протеин, който играе централна роля в репликацията на семейството на вируси, известни като флавивируси, учените смятат, че подобни лепенки могат да се използват и в борбата срещу други причинявани от тях заболявания като Денга или японски енцефалит.