Международно проучване, в което участват изследователи от Бирмингам, за първи път установява как протеин, открит в ендотела, подпомага преноса на специфични имунни клетки, наречени макрофаги, от кръвта в черния дроб, причинявайки възпаление, което може да доведе до чернодробни заболявания и рак на черния дроб.

Резултатите, публикувани в iScience, биха могли да доведат до по-нататъшни експериментални изследвания и потенциални лечения, които да помогнат за контролирането на нивата на макрофагите в черния дроб, предотвратяването на рака и подпомагането на здравословното оздравяване на черния дроб.

Този новооткрит механизъм включва молекули, отделяни от сенилни чернодробни клетки – т.е. такива, които са спрели да се размножават - при пациенти с чернодробни заболявания. Преди това имаше доказателства, че тези секрети, известни като асоцииран със стареенето секреторен фенотип (SASP), стимулират набирането на имунни клетки от кръвта към черния дроб; но молекулярните механизми на процеса не бяха ясни.

Чрез изследване на проби от чернодробна тъкан от пациенти с чернодробно заболяване и използването на специални модели изследователският екип показва, че тези пътища включват ендотелен протеин, свързан с плазмалема везикули (PLVAP), който може да подпомогне набирането на макрофаги.

Изследователите от Бирмингам, сред които професор Шишир Шети, Алекс Уилкинсън и Даниел Патън, си сътрудничат с международни групи от университетите в Единбург, Кеймбридж, Миния (Египет) и Турку (Финландия), като финансирането е осигурено от наградата "Нютон" - годишна награда, която дава възможност на международни партньори в областта на научните изследвания да работят заедно за решаване на някои от най-належащите проблеми на здравеопазването и развитието в света.

Хроничното чернодробно заболяване е глобално бреме за здравето, което е причина за приблизително два милиона смъртни случая всяка година по света.

Ръководителят на изследването Шетти, професор по имунология на чернодробните тумори в Института по имунология и имунотерапия към Университета в Бирмингам, съръководител на изследователската тема "Възпалителни чернодробни заболявания" на NIHR Birmingham Biomedical Research и почетен консултант-хепатолог в болница "Кралица Елизабет", коментира: "Предишни изследвания показаха, че стареенето при чернодробни заболявания и рак на черния дроб може да бъде нож с две остриета.

"Нашето проучване подчертава как потенциално бихме могли да таргетираме кръвоносните съдове, за да предотвратим вредните последици от възпалението, предизвикано от стареенето, като същевременно запазим защитните ефекти на стареенето, като например предотвратяване на злокачествената трансформация на клетките."

Изследването е публикувано в iScience.