Ново проучване установява, че химикал, който се образува при смилането на широко използван подсладител, е "генотоксичен", т.е. разрушава ДНК. Уви, намерен е в следи и в самия подсладител, а откритието повдига въпроси за това как заместителят на захарта може да допринесе за здравословни проблеми.

В случая става дума въпрос за сукралоза, широко използван изкуствен подсладител, продаван под търговското наименование Splenda. Предишно проучване на същия изследователски екип установява, че няколко мастноразтворими съединения се произвеждат в червата след прием на сукралоза. Едно от тези съединения е сукралоза-6-ацетат.

"Новото ни изследване установява, че сукралоза-6-ацетатът е генотоксичен", казва Сюзън Шифман, доцент в съвместната катедра по биомедицинско инженерство в Държавния университет на Северна Каролина и Университета на Северна Каролина в Чапъл Хил. "Установихме също така, че следи от сукралоза-6-ацетат могат да бъдат открити в готовата сукралоза, дори преди тя да бъде консумирана и метаболизирана.“

"За да поставим това в контекст, Европейският орган за безопасност на храните има праг на токсикологична загриженост за всички генотоксични вещества от 0,15 микрограма на човек на ден", казва Шифман. "Нашата работа показва, че следите от сукралоза-6-ацетат в една-единствена дневна напитка, подсладена със сукралоза, надвишават този праг. И това дори не отчита количеството сукралоза-6-ацетат, което се образува като метаболити, след като хората консумират сукралоза."

За целите на проучването изследователите провеждат серия от in vitro експерименти, при които излагат човешки кръвни клетки на сукралоза-6-ацетат и следят за маркери на генотоксичност.

"Накратко, установихме, че сукралоза-6-ацетатът е генотоксичен и че той ефективно разрушава ДНК в клетките, които са били изложени на въздействието на химикала", казва Шифман.

Изследователите провеждат и in vitro тестове, при които човешки чревни тъкани са изложени на въздействието на сукралоза-6-ацетат.

"Други изследвания са установили, че сукралозата може да повлияе неблагоприятно на здравето на червата, затова искахме да видим какво може да се случи там", казва Шифман. "Когато изложихме сукралоза и сукралоза-6-ацетат на чревни епителни тъкани - тъканта, която покрива стената на червата - установихме, че и двата химикала причиняват "пропускливост на червата". По принцип те правят стената на червата по-пропусклива. Химикалите увреждат "тесните връзки" или интерфейсите, където клетките в чревната стена се свързват помежду си.“

"Пропускливите черва са проблемни, защото това означава, че неща, които обикновено се изхвърлят от организма с изпражненията, вместо това изтичат от червата и се абсорбират в кръвния поток."

Изследователите разглеждат и генетичната активност на чревните клетки, за да видят как те реагират на наличието на сукралоза-6-ацетат.

"Установихме, че чревните клетки, изложени на сукралоза-6-ацетат, са с повишена активност в гените, свързани с оксидативния стрес, възпалението и канцерогенността", казва Шифман.

"Това изследване поражда множество опасения относно потенциалните ефекти върху здравето, свързани със сукралозата и нейните метаболити. Време е да преразгледаме безопасността и регулаторния статут на сукралозата, тъй като се натрупват доказателства, че тя носи значителни рискове. Ако не друго, препоръчвам на хората да избягват продукти, съдържащи сукралоза. Това е нещо, което не трябва да се консумира."

Изследването е публикувано в Journal of Toxicology and Environmental Health.